omdat ik een slecht handschrift heb wil ik mijn "testament" typen en printen en dan dagtekenen en ondertekenen, mag dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Ja waarom niet. Maar via een notaris is het officieel geregeld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wilt u een onderhands testament of een codicil opstellen? Een codicil moet handgeschreven zijn en daarin kunt u slechts enkele persoonlijke zaken regelen zoals kleding en sieraden. Een onderhands testament moet bij een notaris worden geregistreerd (wat overigens niet hetzelfde is als 'bij notariële akte': u kunt dus zelf het testament opstellen).
tinus1969
8 jaar geleden
Ik zou sowieso naar de notaris gaan als het om werkelijk grote/belangrijke zaken gaat.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb het testament van mijn ouders een keer gezien. Dat ziet eruit alsof het getypt is opeen typemachine. Er staan meerdere handtekeningen op, waaronder die van mijn ouders. De andere handtekeningen ken ik niet.

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je met "testament" een codicil bedoelt.
Helaas moet deze handgeschreven zijn. Typen en printen mag dus niet.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een getypt codicil voldoet niet aan het vereiste van het eigenhandig schrijven. Het maakt de uiterste wil vernietigbaar, zie art. 4: 109 lid 4 BW.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Mag je wel een handgeschreven exemplaar, samen met een getypt en uitgeprinte versie (als vertaling) als 1 document hiervoor maken? Dat lijkt mij een prima oplossing.
SimonV
8 jaar geleden
Dat lijkt mij een goed idee!
Getypte versie is niet rechtsgeldig, maar kan in geval van onleesbaarheid wel helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel apart. Niet iedereen kán zelf schrijven. Ik kan zelf nog wel m'n handtekening zetten, maar daar houdt het wel ongeveer mee op. Een adres op een envelop laat ik door iemand anders doen, of doe ik in etappes als er niemand is die kan helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een testament als onderhandse akte kan je zelf samenstellen, en deze mag je gerust typen. Zie art. 4:94 en 4:95, het vereiste 'geheel met de hand geschreven' is daarin niet opgenomen, zoals wel in 4:97.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lies, in dat geval ga je dus naar een notaris.