Hoeveel geluid mag je produceren als je een tuinfeest geeft?

Mijn buren geven vanavond een tuinfeest met een ingehuurde DJ. Erg gezellig natuurlijk. Gisteravond gingen ze even de apparatuur testen, en het was echt een verschrikkelijke herrie. Het feest zou duren tot 1 uur, en daarna zou het geluidsniveau terug gebracht worden tot een cirkel van 30 meter, aldus de buurman...
Ze hebben vergunning aangevraagd bij de gemeente. Maar er zullen toch wel grenzen zijn aan de herrie die je mag maken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk: het feest GAAT duren tot 1 uur....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
27.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat tot 1 uur, dat ken ik van het feestje van mijn buren vorig jaar... dat werd 3.30 uur, maar goed, dat was vervelend, maar wel op een zaterdag, maw: op zondag kon ik uitslapen. Dit is een donderdag.. is toch een ander verhaal...
Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen van 7.00 - 23.00 uur 40 db (met een piekbelasting van 55 db), van 23.00 - 7.00 uur 30 db
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien even tegen de buren zeggen dat je hoopt dat ze de muziek na 12 uur toch wel wat zachter zetten omdat je tijdens die test al bijna uit je stoel geblazen werd?

Het beste antwoord

Gemeenten hebben daar hun eigen richtlijnen voor. Je kunt het navragen bij jouw gemeente. Er is een wet op de openbaarheid van bestuur waar in staat dat jij die gegevens moet kunnen krijgen, óók over wat je buren precies voor vergunning gekregen hebben.

Hierbij een voorbeeldje van de gemeente Heerlen, waaruit ik afleid dat jouw buurtjes al vrij snel in overtreding zouden kunnen zijn:

Eenmalige activiteiten zoals: barbecue, buurtfeest, tuinfeest, examenfeest, etc.

(tussen 10.00 uur en 23.00 uur)
Voorschriften:

1. Het gebruik van een geluidsinstallatie dan wel het ten gehore brengen van levende muziek is toegestaan tot 23.00 uur het tengehore brengen van achtergrondmuziek is toegestaan van 23.00 uur tot 24.00 uur;

2. Het maximale geluidsdrukniveau van de muziekinstallatie mag tussen 10.00 uur en 23.00 uur op drie meter afstand van het front van de luisprekers, niet meer bedragen dan 80 dB(A);

3. Het maximale geluidsdrukniveau van de muziekinstallatie mag tussen 23.00 en 24.00 uur gemeten op drie meter afstand van het front van de luidsprekers, niet meer bedragen dan 65dB(A);

4. De luidsprekers dienen van de woonbebouwing af en naar beneden te worden gericht;

5. De omgeving mag evenmin hinder ondervinden van de zonder geluidsinstallatie ten gehore te brengen levende muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Hier kan ik wat mee.....
Ik ben uiteindelijk bij voorbaat "gevlucht". Heb een nachtje bij mijn ouders gelogeerd....

Andere antwoorden (2)

volgens mij zijn er geen echte richtlijnen voor.
Maar je kunt toch gewoon even met je buren afspreken dat ze bijvoorbeeld om 23.00 uur de muziek zo zetten dat je er weinig tot geen last van hebt.
Als je een feestje geeft is er altijd overlast voor de buurtgenoten maar dat is wel tot een minimum te beperken lijkt mij.
Dus als je goed met je buren kunt/wilt blijven omgaan tolereer dan iets van elkaar.Iedereen heeft wel eens een feestje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feest zou duren tot 1 uur, en tot dit tijdstip hebben ze vergunning gekregen. Wie ben ik dan om te vragen, of ze om 2300 de muziek zachter willen zetten? UIteraard tolereer ik hun feestje, ik gun ze hun plezier van harte. Ik geloof ook niet dat ik in mijn vraag het tegenovergestelde suggereer.
Minimale overlast zou je hebben wanneer je de buren zou uitnodigen op het feest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andersom, de buren geven het feest.