Mag je als leidinggevende camerabeelden terugkijken om je werknemers te controleren?

Mijn leidinggevende kijkt vaak beelden terug om te controleren of haar werknemers hun werk wel goed doen. Ik krijg bericht van mijn leidinggevende dat ze de camerabeelden heeft teruggekeken (om mij en mijn collega’s te “controleren”) en wees mij daarbij op iets wat ik volgens haar niet goed had gedaan. Nu vraag ik me af, mag je als leidinggevende camerabeelden bekijken met als doel de werknemers te controleren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
15.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Merel84,
Het doel van de camera's is het personeel en eigendommen beveiligen. Personeel achteraf controleren op hun functioneren is niet te verenigen met het doel van de inzet van de camera's. Dat zijn KGB-praktijken. Meer is er niet over te zeggen.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Dat mag alleen als cameratoezicht helpt tegen bijvoorbeeld diefstal of beschadiging van eigendommen.
Besluit een werkgever bewakingscamera’s in te zetten voor de beveiliging van werknemers en bezittingen, dan mogen de beelden hiervan niet worden gebruikt om een werknemer aan te spreken of te beoordelen op zijn functioneren. De beelden mogen alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn gemaakt.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Camerabeelden gebruiken om het functioneren van het personeel te controleren? BAH!! FOEI!!
erotisi
4 jaar geleden
In de bron staat wel dat als de camera er hangt voor de controle van bedrijfsprocessen het onder bepaalde omstandigheden wel moet kunnen....