We nemen aan dat u in de WSNP zit. Wettelijk is vastgesteld dat u minimaal 90% van de voor u geldende bijstandsnorm mag behouden. Dit wordt de beslagvrije voet genoemd (artikel 475 lid d van het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering).

Tijdens de Wsnp wordt er een zogeheten vrij te laten bedrag berekend; het bedrag waarvan u maandelijks moet rondkomen. Dit is de beslagvrije voet plus een reserveringstoeslag van 5%. Gedurende uw schuldsanering behoudt u dus 95% van de bijstandsnorm die op u van toepassing is. Alleen uw vrij te laten bedrag mag u zelf behouden. Al het inkomen boven het vrij te laten bedrag moet gestort worden op de boedelrekening. U kunt de berekening van het vrij te laten bedrag nalezen in de verslagen die halfjaarlijks naar u worden toegestuurd.

De huurtoeslag en zorgtoeslag worden niet tot het inkomen gerekend en mag u dus behouden. Terugbetalingen inkomstenbelasting (na aangifte) van de Belastingdienst komen echter de boedel toe.

Immateriële schadevergoedingen komen altijd en volledig in beginsel aan de boedel toe. Hier staan immers geen reële kosten tegenover. Een immateriële schadevergoeding kan bijvoorbeeld worden toegekend na een ongeval.

Materiële schadevergoeding komen eveneens aan de boedel toe. De schuldenaar kan echter de daadwerkelijk gemaakte kosten door middel van het overleggen van facturen/offertes/bonnetjes e.d. declareren bij de bewindvoerder. Doch slechts in die gevallen waarin toestemming is verleend door de rechter-commissaris om die kosten te maken. Zie bron 1.

Een materiële schadevergoeding kan bijvoorbeeld gegeven worden als er schade is aan auto, fiets, kleding, inboedel. Zie voor een overzicht van materiële en immateriële schadevergoedingen bron 2.
fisbel