Is de rechtspraak in Nederland zo onrechtvaardig?

Een kind woont na scheiding bij de moeder. Er is een bezoekregeling met de vader (om de 2 weken een weekend).
De vader wil co-ouderschap, maar dit is alleen mogelijk als er onderling overleg is. De moeder houdt de communicatie totaat tegen. Daardoor kan er geen co-ouderschap plaatsvinden en daardoor blijft het kind bij de moeder.
Het komt er dus op neer dat de moeder alle macht heeft, omdat ze communicatie tegenhoudt.
Hoe rechtvaardig is dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (8)

Ja da's natuurlijk onrechtvaardig.
De vader zou een rechtszaak kunnen aanspannen. Echter dat lukt alleen (betaalbaar) als je een goede rechtsbijstandsverzekering hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het echt klopt wat je zegt, dan is dat onrechtvaardig... Maar om te bepalen of het rechtvaardig den wel onrechtvaardig is, zal het tot een civielrechterlijke uitspraak moeten komen, want samen komen ze er niet uit...

Dus... Dan moet je toch een een rechtbank...

En ik ben het met je eens rechtspraak is vaak gebaseerd op kromme argumenten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je noemt is niet rechtvaardig, maar dat zegt niets over de rechtspraak in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
recht-spraak is niet rechtvaardig in NL maar krom en soft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je min niet want het is gewoon zo. daarom + ter compensatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp hem ook niet, misschien iemand die het op me gemunt heeft?
Dank je voor je +1
Praat me hier niet over, dit hebben wij aan den lijve ondervonden. Moeder heeft hier alle rechten in, en als vader dit gaan aanspannen met een rechtzaak krijgt hij gelijk maar alsnog hoeft zij zich hier niet aan te houden. Alleen de vader is het geld weer kwijt aan een advocaat.

En hoe dit is; heel erg onrechtvaardig en het gevoel naar de vader toe is onbeschrijfelijk hoe machteloos hij staat.
Het is nu voor niets dat er 1 keer per jaar een dag voor de vaders is (ik meen van dwaze vaders of iets dergelijks).

Het is niets voor niets dat er een paar jaar geleden een vader op een brug stond om aandacht. En dat de raad van kinderbescherming de raad van moederbescherming wordt genoemd. Vergeef me voor alle moeders die wel hun best doen want die zijn er gelukkig echt wel.

Of gezinnen waar moeders en zelfs kinderen worden omgebracht, pure uit wanhoop, aandacht.

Het ergste is dat het kind de dupe hiervan wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb het nog even opgezocht. Zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in die zin onrechtvaardig dat het belang van het kind eigenlijk voorop zou moeten staan en als moeder dat op deze wijze zou weten te frustreren (er even vanuit gaande dat dat het geval is in deze situatie) dan is er hier een lacune, een soort maas in de wet, dan wel in de instrumenten die een rechter heeft om die uit te (doen) voeren.

Het is echter vrijwel onmogelijk om hier iets concreets aan te veranderen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord en verdient toch zeker een +
Het probleem is dat co-ouderschap voor de wet niet bestaat en alléén mogelijk is door overeenstemming van de ouders,evt vastgelegd in een convenant of bij een notaris. Natuurlijk is dit voor de vader niet eerlijk, hij zou anders willen, maar omdat de communicatie zo slecht is zal dat nooit lukken. Niet alleen het afspreken van de co-ouderschap komt niet tot stand maar de uitvoer ervan zal met deze verschillen ook niet goed lopen.
Co-ouderschap vraagt veel samenwerking van de ouders.
Het is moeilijk te oordelen over een situatie, waarom moeder dit zo wil bv. Misschien heeft ze haar reden er wel voor, niet voor alle kinderen is co-ouderschap geschikt. En ook niet voor alle ouders, soms zijn er praktische redenen te bedenken waarom het niet gewenst is.
Het blijft altijd lastig om als ouders niet op 1 lijn zitten om tot een goede oplossing te komen. Het beste voor het kind willen is niet altijd aanwezig óf hier denken de ouders verschillend over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet rechtvaardig maar, als je de situatie omkeert doen veel vaders het ook en moeten moeders het accepteren om gedwongen ondertoezicht gesteld te worden. dat vind ik ook niet rechtvaardig

Beter is dat er een instelling moet zijn die leerd te cominiseren en niet miscominikatie zouden moeten laten beheren door ouders zelf om ze alle bij nog steeds niet accepteren hoe ze zijn en er instanties misbruik van maken en dan maar zeggen oke niet zo dan maar kind weg bij moeder en vader dat is ook onterecht

in de samenleving van nu