wat betekent "het dossier is naar het parket"?

Ik kreeg een tijdje terug te maken met een feit waarvoor ik de politie heb verwittigd. Ik heb toen aangegeven dat ik op de hoogte wil gehouden worden van de verdere afwikkeling. Vrijdag kreeg ik een brief waarin vermeld stond dat het dossier overgemaakt werd aan het parket. Wat betekent dit juist? Ik weet wel wat het parket is natuurlijk, maar kan niet inschatten wanneer een dossier aan het parket wordt overgemaakt....

Toegevoegd na 49 minuten:
Betekent dat bv . dat de daders zijn opgepakt? toen ik naar de politie ging wist men nog niet wie de schuldige was

10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Het betekent dat de Politie je melding serieus acht en aan de overheid adviseert om hiernaar te kijken en de schuldige evt. voor de rechter te dagen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het parket (in Nederland: het openbaar Ministerie) kan als enige aan de rechter vragen om een verdachte een straf op te leggen. De Politie houdt er dus rekening mee dat inderdaad een strafbaar feit is gepleegd.
Poet
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat betekent dat de politie aangeeft dat het feit strafbaar blijkt te zijn, en het nu verder door de rechtbank laat behandelen. Die zal jou en degene die het feit pleegde te zijner tijd oproepen voor een rechtszitting. Dat kan een tijd duren, want het moet eerst allemaal onderzocht worden.
Amadea
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Is het zeker dat er een rechtszitting gaat komen?
Kan de officier van justitie niet besluiten te seponeren in dit stadium?
Amadea
10 jaar geleden
De officier van justitie kan ook besluiten tot een transactie. Dan moet de verdachte een bedrag betalen, of een taakstraf uitvoeren. Het lijkt mij niet dat er geseponeerd zal worden, aangezien het voorwerk al door de politie gedaan is.
liveisgreat
10 jaar geleden
als er een rechtszitting komt moeten de daders toch opgepakt zijn of worden? of?
Amadea
10 jaar geleden
Als er dus daders zijn dan zullen die zijn of worden achterhaald. Dat weet je nu nog niet. Pas als men weet wie het zijn kan er een rechtszitting komen.
Poet
10 jaar geleden
De officier van justitie kan doen wat hij / zij wil. Maar om iemand te kunnen berechten zal er eerste een verdachte moeten zijn aangewezen. En evt extra bewijslast indien de gedane aangifte daarin nog onvoldoende voorziet.