Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je je verkleden als hitler?

Ik vraag me af, ik ben het niet van plan, of het legaal is om je als adolf hitler te verkleden. Ik weet wel dat het illegaal is om hakenkruizen te dragen, maar als je die nou weglaat, maar voor de rest alles ongeveer hetzelfde houdt, of dat legaal is.

Nogmaals, ik heb GEEN plannen om dit uit te voeren, ik vind ben het namelijk totaal niet eens met hitlers ideeën.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke vraag!
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2013/03/verkleden-als-hitler-niet-strafbaar
Antoni
10 jaar geleden
Ik denk dat het in principe wel mag, maar dat de kans erg groot is, dat je in de praktijk wordt opgepakt vanwege verstoring van de openbare orde (een delict met een heel algemene omschrijving, dus) of een vergelijkbaar delict. Ook op een feestje of iets dergelijks is het niet aan te raden. Vrijwel niemand vindt het grappig.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Je mag je verkleden zodat je lijkt op een persoon, maar je mag je niet voor die persoon uitgeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is, net als met alles, afhankelijk van de omstandigheden. Tijdens carnaval mag het indien duidelijk is dat je aan het carnavallen bent. Tijdens de dodenherdenking op de Dam wordt je snel afgevoerd denk ik zo. Net als mensen die zich als orthodoxe Jood
kleden en hard schreeuwen trouwens. Dan is het namelijk al snel verstoring van de openbare orde.
Of je dan uiteindelijk veroordeeld wordt is aan de rechter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens lijkt het me in alle gevallen een onverstandige actie. Er is, ook tijdens de carnaval, altijd wel iemand die daar voldoende reden in ziet om jou eens een lesje te leren. Maar je gaf al aan dat je het niet van plan was...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding