Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Eerst strafport betalen en anders geen post ontvangen? Mag dat van de postwet?

Van postnl ontving ik een kaart. Een verzender had me iets toegestuurd, maar de brief onvoldoende gefrankeerd. Ik zou dit stuk pas ontvangen nadat ik de strafport had betaald. Van de site begreep ik dat dat 10 dageb kan duren. Mag dit van de postwet? Wat als het een stuk met spoed is? Mogen bureaucraten dan voor mij beslissen dat ik het toch niet krijg? Van wie is post eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
703
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is zeker niet de gebruikelijke methode.
http://www.postnl.nl/voorthuis/brief-versturen/portokosten/

Het kan gebeuren dat u post ontvangt of verstuurt waarop geen of onvoldoende postzegels zijn geplakt.
In dat geval stuurt PostNL u een verzoek om het ontbrekende bedrag aan postzegels plus administratiekosten te betalen.

Betaal portokostenvoor onderfrankering

Hoe werkt het?
Wanneer een zending niet of onvoldoende gefrankeerd is, ontvangt u gelijktijdig met het ondergefrankeerde poststuk een portokaart. Er zijn twee manieren om de portokosten te betalen: Verwijder de adressticker, plak de aangegeven portokosten in postzegels rechtsboven op de portokaart en post de kaart in een brievenbus van PostNL. Betaal via een eenmalige incasso op www.postnl.nl/betalen. Hiervoor heeft u de betaalcode nodig die op de portokaart staat. De incasso wordt normaal gesproken aan het eind van de maand afgeschreven van uw rekening.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat je het poststuk toch ontvangt is een service van PostNl. Bij te weinig gefrankeerde post wordt de afzender verzocht via een verzoek om het ontbrekende bij te betalen . Is geen adres van de afzender op het poststuk vermeld dan ontvangt de geadresseerde toch het stuk als er betaald is. Dat er administratiekosten worden berekend lijkt me logisch. Een dergelijke poststuk verstoort het proces, dus betalen.

Toegevoegd na 47 seconden:
Zie postnl.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding