Op het moment dat een andere partij je voor de rechter daagt en jij verliest, moet je dan de kosten van de andere partij dragen of alleen de eigen?

11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er wordt in het Nederlands recht onderscheidt gemaakt tussen de initiërende partij (de dager) en de gedaagde.

De partij die een andere partij daagt neemt daarbij een risico dat hij in het ongelijk kan worden gesteld.

De gedaagde kan niet anders dan zorgen dat zijn verweer (geheel of gedeeltelijk) zal slagen bij de (kanton) rechter.

Wordt de dager in het ongelijk gesteld dan worden meestal de kosten van de gedaagde als onderdeel van de proceskosten vergoedt door de dager. (veroordeling in de proceskosten en vergoeding van de onkosten van de tegenpartij door de dager)

Wordt de gedaagde in het ongelijk gesteld (dus verliest) dan kan de rechter de proceskosten volledig toerekenen, matigen of vernietigen. Daarbij kijkt men naar de financiële omstandigheden van de veroordeelde partij en de schuldtoerekening in het vonnis.

De mogelijkheden zijn dan:
1. de gedaagde wordt volledig veroordeeld tot betaling van de proceskosten, ook de kosten van de dager.

2. Ieder der partijen draagt zijn/haar kosten in het proces

3. De gedaagde wordt niet veroordeeld tot proceskosten noch vergoeding.

4.De dager wordt (bij verlies) niet veroordeeld tot proceskosten noch vergoeding.

Hierbij wordt terdege rekening gehouden met de belangen van beide partijen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frenkel88
11 jaar geleden
Bedankt! Duidelijk!

Andere antwoorden (5)

Je moet alle gerechtelijke kosten van de tegenpartij vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal wel, maar als de rechter vindt dat jouw standpunt toch ook redelijk is, kan hij daarvan afzien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor NL weet ik het niet maar in BE betaald u natuurlijk voor uw eigen raadgever (advocaat) maar ook nog eens voor de gerechtskosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een rechtzaak verliest betekend dit niet meteen dat je de kosten van de andere partij moet betalen. De rechter bekijkt dit per geval en beslist of de verliezende partij een deel, alle of geen van de kosten van de winnende partij moet betalen.

Als je een bestuursrechtelijke zaak verliest dan hoef je normaal gesproken de proceskosten van de winnende partij NIET te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat dit alleen echt voor kwam in nl als je tegen de staat in hogerberoep gaat.