Wie is er schuldig bij deze aanrijding?

Gisteravond wilden we wegrijden vanaf een parkeerplaats, we kwamen van een huwelijksfeest af. De parkeerplaats is een terrein op een heuvel waarbij er langs de weg omhoog en naar beneden auto's geparkeerd kunnen worden. Deze weg is een eenrichtingsweg. We reden de verkeerde kant op (toen wisten we nog niet dat het een eenrichtingsweg was). We stopten voor een andere auto die aan het uitrijden was, maar een andere auto waar wij voor stonden tijdens het wachten reed achteruit van zijn parkeerplek af en reed tegen ons aan.
Wie heeft er schuld ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

De auto die tegen jullie aanreed, reed tegen een stilstaand object aan. Iemand die tegen een stilstaand object aanrijdt, is altijd schuldig aan die aanrijding. Dit geldt nog eens extra (voor zover mogelijk) als die persoon bezig is met een bijzondere verrichting. Zowel het achteruitrijden (wat hij deed) als het wegrijden uit een parkeerplaats (wat hij deed) gelden als bijzondere verrichtingen.

Jullie waren dus schuldig aan het tegen de richting in rijden op een eenrichtingsweg. Op het moment dat jullie stilstonden, was dat feit al niet meer van belang: je had ook stil kunnen gaan staan met het doel je fout (tegen de richting in rijden) te herstellen.

De schuld aan de aanrijding ligt geheel bij de andere partij.

Het feit dat jullie stilstonden is wel belangrijk. Dit is te bewijzen aan de hand van getuigenverklaringen, en aan de hand van de schade aan jullie auto. Die schade ziet er namelijk anders uit indien jullie nog hadden gereden, dan indien jullie stilstonden.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook niet vergeten dat de persoon die tegen jullie gebotst heeft stil stond en een manoeuvre uitvoerde.

Een geparkeerde wagen die dus uit wilt rijden moet altijd voorrang geven aan de bewegende mobiellist (tot zover ik het weet) en is dus daarbij in fout ongeacht de situatie.

Ze zijn in fout omdat ze van een stilstaande positie een botsing hebben veroorzaakt zonder de omgeving te bekijken tijdens het achteruit rijden.

Ik hoop dat je de persoon waar je voor aan het wachten was het ook heeft gezien en gestopt is voor bewijs evenals enige andere getuigen die het ongeval gezien hebben.