Wat is de inhoud van een echtscheidingsconvenant?

Een goede vriendin van me ligt in scheiding, en ze is er helemaal door gebroken, dus probeer ik haar zoveel mogelijk te steunen. Zelf weet ik er alleen ook niet veel van af. Dus bij deze de vraag: wat moet een echtscheidingsconvenant allemaal inhouden? Heeft iemand een uitleg en voorbeeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

In een echtscheidingsconvenant worden alle belangrijke zaken opgenomen zoals de boedel, geld, pensioen en overige zaken.

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/echtscheidingsconvenant.html
ronron1212
12 jaar geleden
Hier staat een duidelijke uitleg.
www.echtsheiding-wijzer.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het convenant staan die dingen die beide scheidende partijen belangrijk vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een echtscheidingsconvenant worden alle zaken geregeld die met de echtscheiding verband houden, dus simpel gesteld van:

- wie de tv in de huiskamer krijgt en wie die in de slaapkamer, en welke boeken of cd's aan de man of de vrouw worden toebedeeld - zoals dat heet - tot en met wie het huis krijgt;
- wie het spaarbankboekje krijgt tot en met wie recht krijgt op de uitkering van een polis van levensverzekering;
- wie wat aan alimentatie moet betalen tot en met de omgangsregeling met de kinderen.

Je kunt het dus zien als een soort draaiboek/handleiding van wat er allemaal bij de echtscheiding dient te worden geregeld. Maar het is niet vrijblijvend. Als zoiets is opgesteld, hetzij in overleg met de advocaten, echtscheidingsbemiddelaar(mediator) zijn beiden verplicht alle afspraken na te komen.

Dan een paar nuttige tips:

1. zoek in overleg met de ex-echtgenoot of mediation (bemiddeling) of dezelfde echtscheidingsadvocaat. Die hebben ervaring met het opstellen van zo'n convenant. Het voordeel van mediation is dat partijen dezelfde positie hebben en de mediator alleen maar uitvoert wat partijen afspreken. De mediator is dus volstrekt onpartijdig. Een mediator kan ook een gespecialiseerde notaris zijn, deze kan vooral de voorkeur verdienen als men in het bezit is van een eigen woning, hij is namelijk de bij uitstek deskundige op dit terrein denk hierbij ook aan de hypotheek.
2. hoe moeilijk ook, probeer de zaken te scheiden voor wat betreft de emotie die ongetwijfeld een (grote) rol zal spelen en de zakelijke aspecten. Anders komt er alleen ruzie van en dit staat een latere normale omgang met elkaar in de weg. Deze is en blijft zeker voor iedereen van belang - denk daarbij vooral aan het nodige overleg over zaken die rond de kinderen (blijven) spelen. Bovendien bij ruzie is niemand gebaat, uiteindelijk alleen de advocaat.

Ruzies gaan meestal om vrij onbelangrijke zaken waarvan een bepaalde andere oorzaak vaak de grondslag vormt. Dikwijls is dit het geval als er ander in het spel is, waardoor degene die daarmee gefronteerd is zich dikwijls erg gekwetst voelt. Maar om alles goed te regelen is het - vooral in je eigen belang - belangrijk om hierbij toch te proberen die emotie-knop om te zetten.

Sterkte ermee, vooral voor je vriendin !

zie ook de volgende site:

http://www.nujij.nl/?tags=echtscheiding%20mediators,

Toegevoegd na 2 uur:
In de zin met: "wie de tv ..t/m huis krijgt, had "krijgt" moeten staan want de ander moet wel financieel worden gecompenseerd.
Ceeve
12 jaar geleden
Ook een goed artikel over de inhoud van een echtscheidingsconvenant is: http://www.advocatenvinder.nl/rechtsgebieden/personen-en-familierecht/echtscheidingsconvenant-voorbeeld.html. Daarin staat een uitleg en daarnaast twee voorbeelden. Al is het natuurlijk zeer persoonlijk en daardoor altijd verschillend. Veel sterkte in ieder geval!