Waarom is het verplicht om je eigen kind in een autostoeltje te vervoeren, maar mag je andermans kinderen wel gewoon op de achterbank zetten?

Je eigen kinderen moeten tot 1.35m in een goedgekeurd autostoeltje zitten. Dat is verplicht. Maar je mag incidenteel wel andermans kinderen gewoon op de achterbank zetten (met gordel om).

Waarom wordt dit onderscheid tussen eigen en andermans kinderen gemaakt en waarom is het niet gewoon verplicht om ALLE kinderen in een autostoeltje te vervoeren?

Ik snap dat als je meer kinderen moet vervoeren niet altijd voor iedereen een stoeltje hebt, maar het is toch gek dat het dan wel mag.

http://www.autokinderzitjes.nl/meer_informatie

bamibal
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

Als ik een vriendje van mijn zoontje meeneem zorg ik altijd voor een stoeltje. En ik vind het ook niet prettig als mijn zoontje met een vriendje meegaat en zonder stoeltje wordt vervoerd terwijl hun eigen kind wel in een stoeltje zit. Ik had dan graag willen weten dat ze met de auto gingen zodat ik op zijn minst een verhoger had kunnen regelen (hij is 5 dus dan kan dat wel).

Verder gaat je vraag over waarom het mag. Dat is proberen te interpreteren wat de wetgever heeft bedoeld. Ik denk dat de overheid heeft getracht wel vast te leggen dat je je kind veilig moet vervoeren want je zou verbaasd zijn om te weten hoeveel kinderen nog los in de auto zitten (peuters op de achterbank, baby op schoot). Maar tegelijkertijd zou een verplichting om alle kinderen in een stoeltje te zetten moeilijk zijn in de praktijk want dan zouden alle ouders extra stoeltjes moeten hebben en met een kinderverjaardag kan je dan nergens heen. Dus ik denk dat het een afweging is geweest van veiligheid en praktisch zijn waarbij het incidentele vervoer minder onveiligheid geeft omdat het dus om minder vervoerde kilometers gaat.

Maar ik blijf erbij: alle kinderen in een stoeltje/verhoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
+ Bedankt. Toch is het raar dat het voor het ene kind *verplicht* is, dus inclusief boete als je het niet doet, terwijl het andere kind volgens de wet gewoon zonder stoeltje mag zitten. Daarnaast vind ik dat je bij kinderfeestjes best de stoeltjes van de andere ouders kunt lenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het blijft raar net alsof je op dat moment het ene kind meer (overlevings)kansen geeft....

Andere antwoorden (7)

Dat mag niet ook andere kinderen moeten in een stoeltje
ronron1212
13 jaar geleden
Volgens mij is dat omdat je niet kunt verwachten dat iemand die incidenteel een ander kind meeneemt een autostoeltje gaat aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kinderen zaten altijd in zitjes en stoel verhogers. Ook andermans kinderen gingen bij mij in de auto in het zitje, of als ze te groot waren voor een zitje op een stoelverhoger. Geen zitje, geen rit in de auto, ik denk dat het te maken heeft met je eigen verantwoordings gevoel.
Je zal een ongeluk krijgen en dat andere kind overkomt wat, dan vergeef je jezelf dat toch nooit meer?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Mee eens, maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey daar hebben we haar ook weer!
Voelt bijna als stalken....
Je zegt zelf al dat je snapt dat men gewoon geen kinderstoeltjes genoeg ter beschikking heeft.
Los daarvan, de gemiddelde auto heeft geen ruime genoeg om 3 kinderstoeltjes naast elkaar te monteren.
Dat lukt alleen bij de bredere (en dus ook on-zuiniger) auto's.
Ik denk dat hier de wetgever een afweging heeft gemaakt tussen de risico's bij een incidentele rit zonder kinderstoel en het heen en weer pendelen waarbij een zeer jong kind een tijdje zonder enige bewaking alleen moet blijven wachten op opgehaald worden.
Het zal duidelijk zijn dat de risico's van meenemen zonder kinderstoel kleiner zijn.

(Overigens is mijn generatie opgegroeid in de tijd dat er geeneens gordels in auto's zaten en ook dat is voor de meesten goed gegaan...overbescherming komt tegenwoordig ook teveel voor waardoor kinderen niet eens meer leren om te gaan met risico's)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mbt je laatste alinea: heb je wel eens naar de hoeveelheid verkeersdoden gekeken destijds? En terwijl er veel meer autos en gereden kilometers zijn, zijn er juist door de veiligheidseisen minder doden. Kinderen die door de auto slingeren waren juist degenen die dood gingen bij een frontale botsing. En hoe kan een kind leren met risico's om te gaan als de ouders tegen een boom rijdt of wordt aangereden door een dronken bestuurder? Dat is te veel verantwoordelijkheid neerleggen bij kinderen van 0-6 want dat is de leeftijdsgroep waar we het over hebben.
Dus ja, die min is van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet hoeveel er waren (3000 in de jaren 70, en velen zaten NIET in een auto) Hoeveel van deze doden waren een gevolg van slechtere wegen, geen gescheiden fietspaden ed?, Fietsen hadden vaak onvoldoende licht en geen reflectoren.
Hoeveel een gevolg van kreukel auto's zonder beschermende kooi constructies? En uiteraard meer rijden op wegen MET tegenliggers, inhaal manoeuvres ed. Vanaf het moment dat gordels in auto's, ook achterin, zaten werden kinderen WEL in gordel maar niet in autostoel gezet.
Vzv de ouders dat wilden tenminste want er was nog geen draagplicht. (Wij droegen wel gordels vanaf dat ze aanwezig waren). Daarnaast: In het huidige file rijden kan je , ondanks het grote aantal km dat gereden wordt, eigenlijk alleen maar door zware vrachtwagens dood gereden worden.
Voorgeschreven of niet, het is jouw verantwoording als je kinderen meeneemt dat je hun veiligheid zo goed mogelijk kunt garanderen.

Met afschuw zie ik hier de ouders met een auto vol kleine kindertjes naar het zwembad rijden: vier achterin gepropt en twee op de voorbank. Onder de 6 jaar.

Of moeders die voor groep 1 en 2 bereidwillig naar de kinderboerderij willen rijden. Altijd te weinig: dus zoveel mogelijk kids in een auto. "'t Is vlakbij" is het verweer van school als ik daar een opmerking over maak.

Of snel de kinderen naar school brengen met de auto: hup jongens, opschieten. Zonder gordel, klierend op de achterbank of voorin.

Stel dat er wat gebeurt....onvergefelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is als eerste de verantwoording van de ouders van het kindje wat jij meeneemt. die moeten ervoor zorgen, dat als ze hun kind meegeven, ze ook een stoeltje of zitje meegeven.
omdat je dan een taxi bent voor dat kind ( wet ) dus mag het wel.

zie uitleghier onder.

Welke regels gelden voor de taxi?
Op de achterbank van een taxi hoeven kinderen geen kinderzitje te gebruiken. Kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen moeten wel gebruik maken van de gordels, voor zover beschikbaar. Kinderen jonger dan 3 jaar mogen in een taxi los op de achterbank zitten. Als er geen gordels in de taxi aanwezig zijn, mogen alle passagiers, zowel volwassenen als kinderen, los op de achterbank zitten.

Voorin een taxi moeten kinderen groter dan 1,35 meter en volwassenen de gordel gebruiken en kinderen kleiner dan 1,35 meter een goedgekeurd kinderzitje. Als er geen gordels in een taxi aanwezig zijn, mogen kinderen kleiner dan 1,35 meter niet voorin zitten, terwijl kinderen groter dan 1,35 meter en volwassenen in dat geval los voorin mogen zitten.

al zou ik zelf toch ook liever een autostoeltje gebruiken.

hoeveel moeite is het om je autostoeltje over te zetten in de andere auto. geen toch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andermans kinderen hoeven in principe geen stoeltjes te gebruiken als het om KORTE ritjes gaat. Wel moeten ze een gordel dragen. Als je op reis/vakantie gaat is een zitje wel weer verplicht.
De wet gaat er van uit dat als je zelf 2 kinderen hebt en je kunt 6 kinderen vervoeren naar een sportclub, dat je dan niet een hele partij stoeltje in voorraad hebt. Tevens zijn de risico's lager bij korte ritjes. Daarom dus!

De wet
Zet ieder kind in een goedgekeurd autostoeltje of zittingverhoger. Als op de achterbank al twee autostoeltjes en/of zittingverhogers in gebruik zijn en er geen plaats meer is voor een derde, zet dan een derde kind (niet het jongste) in een autostoeltje op de voorbank. Zet daarbij wel de airbag uit. De plaats op de achterbank tussen de twee autostoeltjes mag gebruikt worden door een kind vanaf 3 jaar (in de gordel). Als u andermans kinderen meeneemt in uw auto, bijvoorbeeld naar een kinderfeestje of een sportwedstrijd, hoeven deze kinderen geen autostoeltje of zittingverhoger te gebruiken, als deze niet aanwezig zijn. Ze moeten dan wel de gordel dragen.
Bij lange ritten dienen wel alle kindere een stoeltje/zitje te gebruiken.