Wie is er schuldig in de volgende situatie (zie beschrijving)?

Een kennis zit met het volgende probleem:
Stel: een vrouw heeft een hond. Ze vraagt of haar buurmeisje haar hond wil uitlaten. Het buurmeisje (12 jaar) houdt de riem niet strak en er rijd een auto over de poot van de hond. De hond zal geopereerd moeten worden; dit zal veel geld gaan kosten. Wie moet dit nu betalen? De buurvrouw of het buurmeisje?

Toegevoegd na 9 uur:
De bestuurder van de auto is doorgereden; er is niets over hem/haar bekend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

de eigenaar van de hond ,omdat er geen arbeidsverhouding bestaat tussen de eigenaar en het meisje (dit kan ook niet )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

De bestuurder van de auto zal de eerst aangesprokene zijn voor de kosten. Daarna pas de aansprakelijkheidsverzekering van de ouders van het kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de buurvrouw moet betalen want zij is verantwoordelijk , het buurmeisje is minderjarig en heeft het geld zowiezo niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je als volwassenen iets vraagt aan een kind dan blijf jij verantwoordelijk. Het is dus niet slim om een 12 jarige meisje zoveel verantwoordelijkheid te geven. De eigenaar moet dus zelf de kosten betalen van de operatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien ligt het eraan welke hond....een rotweiler of mechelse herder van 40 kilo of een foxterrier van amper 6 kilo....dat is nogal een verschil
De aansprakelijkheidsverzekering van het kind kan aangesproken worden. Hoeft geen arbeidsverhouding voor te bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Alsof de verzekeraar dat vergoedt. Die zegt dan ook tegen die eigenaar van die hond: had je je hond maar niet aan een kind moeten meegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je het woord onzin gebruikt in een onzin opmerking adviseer ik je eens te informeren bij een professionele assurantietussenpersoon en laat je verbazen.
De buurvrouw, want het is haar hond.
Dat ze haar buurmeisje van 12 jaar heeft gevraagd om de hond uit te laten, heeft daar niets mee te maken.
De eigenaar van de hond blijft altijd verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als de eigenaar van de hond de buurman had gevraagd om de hond uit te laten en hetzelfde zou gebeuren. Dan is de eigenaar van de hond verandwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verantwoordelijk*
Ten eerste de bestuurder, die heeft als het goed is een verzekering daarvoor. Dan ten tweede de eigenaar van de hond. Als je brokken maakt met je auto betaald ook de eigenaar, niet degene die er in rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste ben je als eigenaar natuurlijk vreselijk uit je doen dat je hond onder de auto is gekomen en wil je niets liever dan dat het weer goed komt met je hond en ga je als baasje zo snel mogelijk naar het ziekenhuis om je lieve hond te laten opereren. Dan heb je (net als bij je kind) even geen zin in discussie over wie er moet betalen....je hond moet geopereerd worden want een gebroken pootje doet zeer en die pijn wil je zo snel mogelijk kwijt.
Als je echt een lief baasje bent betaal je graag die kosten want je wil niet dat je hondje pijn heeft en dat lieve buurmeisje die zich voor jou opgeofferd heeft wil je toch ook niet beschuldigen? Je hebt haar immers zelf gevraagd want zelf wilde je de tijd niet nemen of had je geen zin.
De bestuurder van de auto had moeten stoppen en de verantwoordelijkheid moeten nemen maar ja, daarvoor is het te laat. De eigenaar blijft hoe dan ook verantwoordelijk want buiten dit bovenstaande had ze hiervoor een verzekering kunnen afsluiten bij Dier en Zorg (bijvoorbeeld), dan had ze een groot deel van de kosten vergoed kunnen krijgen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de hond de weg op liep is de bestuurder niet verantwoordelijk voor het aanrijden van de hond.
De bestuurder Zou zelfs bij evt schade aan zijn auto de eigenaar van de hond aansprakelijk kunnen stellen.

Ik zelf zou proberen om het via de aansprakelijkheidsverzekering van het buurmeisje vergoed te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om een lang verbaal kort te maken:kijk eens op deze site:
de alfabetische volgorde van alle wetten.
http://www.st-ab.nl/wettenoverige.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij lijkt dat so-wie-so de automobilist vrij-uit gaat. De riem wordt niet strak genoeg gehouden, het meisje dat de hond uitlaat let niet goed op. Maar omdat zij minderjarig is, en ook niet de eigenaresse van de hond, zal de vrouw van wie de hond is zelf voor de kosten opdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een leuke vraag.
Het punt is hier denk ik dat een volwassen vrouw aan een (minderjarig) kind een burendiest vraagt door haar hond uit te laten. De vrouw neemt daarmee bewust een risico, want een kind handelt al een kind en er kan heel onverwachts iets gebeuren. De hond kan zich b.v. losrukken en de straat over rennen. Of nor erger, de hond trekt het kind de rijweg op! Ik denk dat een rechter hier rekening mee zal houden in zijn uitspraak en de vrouw verantwoordelijk (en dus schuldig) zal houden.