Kan een voetganger die door rood loopt verantwoordelijk worden gesteld voor het ongeval van een voetganger die hem volgt?

Een van de belangrijkste verkeersregels is dat je andere verkeersdeelnemers niet in gevaar mag brengen. Een voetganger die door rood loopt kan een andere voetganger het idee geven dat het veilig is dóór te lopen. Als die tweede voetganger de eerste voetganger volgt door rood en dan een ongeval krijgt, kan die eerste voetganger dan juridisch verantwoordelijk worden gesteld voor het in gevaar brengen van de tweede voetganger? N.B.: De voetgangers in dit voorbeeld kennen elkaar niet.

Antoni
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Alleen in het geval dat de tweede voetganger onbekwaam is en de eerste voetganger als begeleider heeft.
Antoni
10 jaar geleden
Dat begrijp ik. Daarom zette ik bij de toelichting: "De voetgangers in dit voorbeeld kennen elkaar niet.".

Het beste antwoord

Nee. Je bent verantwoordelijk voor je eigen acties. De eerste voetganger kan hooguit een boete krijgen voor door rood lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, zeker niet als je elkaar niet kent. Als iemand door rood loopt dan ben jij degene die moet nadenken of je dat ook gaat doen. Je maakt dus zelf de bewuste keuze om door rood te lopen en je bent dus ook zelf verantwoordelijk voor de consequenties die hier aan zitten. Derhalve kan dus de eerste voetganger niet verantwoordelijk worden gesteld voor het auto-ongeluk.
Wat wel kan is de automobilist (voor een deel) aansprakelijk stellen, wat ook vaak gebeurt. Als de voetganger zwaar gewond raakt, moet de auto ook te snel hebben gereden. Een automobilist moet redelijkerwijs kunnen bedenken dat hij moet afremmen bij een kruispunt met stoplicht, als het duidelijk is dat er voetgangers staan. Voetgangers en fietsers zijn goed beschermd door de wet(gever), en alleen bij grove nalatigheid van voetganger/fietser wordt de automobilist vrijgelaten, of als de automobilist simpelweg niets te verwijten valt (wat overigens bijna nooit zo is).