Is er een klachtenregeling voor klachten tegen een door de minister van Justitie erkend detectivebureau?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De korpschef en Koninklijke Marechaussee houden toezicht op particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus. Als zij een overtreding begaan, maakt de korpschef daarvan een proces-verbaal op en legt Dienst Justis, de screeningsautoriteit van het ministerie van Justitie, een sanctie op. Bij klachten kun je dus ook het beste contact opnemen met de dienst Justis (zie bron).

Máár: een vergunning geeft geen enkele garantie ten aanzien van de kwaliteit van het detectivebureau! Wel betekent het dat het bedrijf is aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens, prive-detectives in het bezit van een diploma ‘particulier onderzoeker’, de privédetective over een legitimatiebewijs particulier recherchebureau beschikt en is ingeschreven bij de KvK.

Toegevoegd na 16 minuten:
Wanneer je conflict over andere zaken gaat dan hierboven genoemd, zul je in eerste instantie naar de klachtencommissie van het desbetreffende bureau worden verwezen. In de praktijk hebben detectivebureaus geen fatsoenlijk geschillenregeling: de klachten worden vaak door "de directie" beoordeeld. Een andere optie is om het geschil aan de rechter voor te leggen.
Pieter2011