Mag ik een krantenbezorger op onze oprit filmen?

Ik heb al jaren krassen op één zijkant van mijn auto, mijn vriend ook. Er komen steeds nieuwe bij. Onze auto's staan altijd precies op dezelfde plek op de oprit. We hebben al een tijd het idee dat de krantenbezorger zijn fiets langs onze auto's wringt om de krant in onze bus te doen. Vannacht zag ik inderdaad dat dit gebeurde.
Ik wil:
1 dat het stopt
2 de schade vergoed krijgen (is intussen minimaal enkele honderden euro's)
Als ik de bezorger aanspreek, stopt het waarschijnlijk. Maar als hij ontkent, dan kan ik zelf opdraaien voor de schade. Mogen we (zonder toestemming) de bezorger filmen om aan te tonen dat hij de veroorzaker van de schade is? Of hebben jullie een betere suggestie voor hoe we dit op kunnen lossen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom ga je niet gewoon een keer staan kijken voor het raam en roep je meteen als hij het weer doet? Of eigenlijk beter nog: als die oprit zo smal is zou ik een brievenbus aan het begin van de oprit plaatsen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen zeggen dat je het ziet is vaak niet genoeg. Gast wil natuurlijk niet naar buiten (in zijn pyama?) om de krant op te halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, contact opnemen met de depothouder (plek van waaruit de kranten worden bezorgd) en die zal dan contact op moeten nemen met de rayonmanager van die krant.
Gewoon opnemen. Iedereen loopt wel altijd te schreeuwen om privacy, maar ze zetten wel hun hele leven en dagelijkse bezigheden op Facebook, ed........
Werk van maken.

Antwoorden (2)

. Niet elk filmen van de openbare weg is een schending van de privacy. In dat arrest ging het over de vraag of iemand zijn auto mocht filmen als die aan de weg stond geparkeerd:in dit licht achtte het hof het plaatsen van een camera, gericht op de auto van [de eiser] en het tonen van die beelden op een monitor, waarbij ook een gedeelte van de Rijksweg in beeld is, als zodanig niet in strijd met het privacybelang van weggebruikers … In wezen komt dit gebruik van de camera en het observeren van de auto overeen met hetgeen [de eiser] met het blote oog zou waarnemen vanuit zijn raam indien hij overging tot verwijdering van de daarvoor geplaatste bosschage.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je uit het raam van je eigen huis met het blote oog je eigen oprit en je eigen auto ziet komt dat overeen met wat de camera registreert. Het is niet de bedoeling dat je de beelden bv gelijk op Internet zet, maar ze duidelijk wil gebruiken als bewijsmateriaal.
Het zou dus zelfs mogen als de auto op de openbare weg staat.

Toegevoegd na 20 uur:
Het gebruik van camera’s voor toezicht en beveiliging is alleen toegestaan als de aanwezigheid van deze camera’s duidelijk is aangegeven, bijvoorbeeld door de camera’s zichtbaar op te hangen of door middel van een bord met pictogram of mededeling.
Het is dus: of het een, of iets anders.
Het is dus niet toegestaan om met een losse film-, video- of fotocamera personen te observeren zonder dat de gefilmde of gefotografeerde persoon het merkt. Dan bent u namelijk bezig met een verborgen camera.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, prima antwoord.
Dat mag alleen als je ook duidelijk aangeeft dat er een camera geplaatst is. Maar zelfs als je dat niet doet blijft het bewijsmateriaal gemaakt met de camera rechtmatig.

Zie voor meer informatie de bron.