Moet je een bekeuring betalen terwijl je bezwaar aantekend?

Mijn man heeft gister een bon gehaf voor parkeren in een blauwe zone zonder parkeerschijf. Nu hebben wij net een nieuwe auto en we zijn vergeten de schijf uit de oude auto over te brengen naar de nieuwe.

De oude auto is verkocht. Dus gister ben ik direct na het parkeren naar de primera gelopen en zo'n parkeerschijf gekocht. Mijn man is helaas niet bij de auto gebleven en heeft dus niet gezien dat er een bon werd uitgeschreven.

De bon staat op 15:22 en ik heb een kassabon van die schijf van 15:27. Ik wil dus toch proberen bezwaar aan te tekenen. Niet geschoten altijd mis natuurlijk. Het is wel €90,- dat schijfje €1,50.

Maar moet ik wel eerst betalen?
Er is mij altijd verteld van wel, maar nu zegt een vriend dat als ik meteen betaal, ik daarmee svhuld beken.

10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
bamibal
10 jaar geleden
Dus je hebt terecht een bekeuring gekregen, maar vindt dat je die niet hoeft te betalen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed punt bamibal.... en ja het staat op de bekeuring dat je altijd eerst moet betalen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee dat vind ik niet.
Maar ik kan het altijd proberen.
Bij het kopen van een kaartje bij betaald parkeren krijg je ook 5 min de tijd om een kaartje te kopen. Dit is hetzelfde idee alleen een andere situatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee niet het zelfde
Men gaat bij een blauw zone er niet vanuit dat je eerst een schijf moet kopen maar dat je alleen je auto hier neerzet als je er al 1 bezit (en gebruikt).
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb geen idee. Dus daarom vind ik het zinvol om het toch te proberen. Je zegt "men gaat er vanuit" maar wie is "men" Hoe zit het dan met iemand die voor het eerst een auto koopt?
Die heeft ook geen parkeerschijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Men zal in dit geval de Officier van Justitie zijn. :)
En als je (nog) geen schijf hebt (is niet verplicht) mag je hem daar ook niet pakeren.
Maar in antwoord op je vraag. Nee je hoeft niet eerst te betalen.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/beroep-boete/procedure-beroep/
Kan van slagen? (Als je het mij vraagt 0%)
Reddie
10 jaar geleden
Vergeet je bezwaar "vergeten" maar. Daar zijn ze allang immuun voor.
Je hebt simpel de wet overtreden, en daar wordt je voor beboet. Ook al was het niet je bedoeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vergeet wat.... het WAREN geen 5 min. De boete is niet meteen uitgeschreven toen je de auto verliet en je was niet meteen bij de auto toen de kassabon werd uitgeprint.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder heb je blijkbaar de parkeerwacht niet gezien anders had je het wel even kunnen uitleggen dus het ging om veel meer tijd dan 5 min, eerder 10-15.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik ga er ook niet van uit dat het bezwaar gehonoreerd wordt.
Ik word ook niet boos als ik gewoon moet betalen.
Daar is de wet voor. Maar diezelfde wet geeft mij het recht om bezwaar in te dienen. Dus wat ik al zei, niet geschoten altijd mis.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb er niet naar gekeken Pelle. Ben uitgestapt en naar Primera gelopen. Daar heb ik even in de rij gestaan en toen terug gelopen naar de auto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@HeerVoldemort, Bewaar je aankoopbonnetje (kassabonnetje) van de parkeerschijf heeeel zorgvuldig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Heer V: ervaring leert dat je eerst moet betalen.
Ook dat het niet makkelijk is je onschuld te bewijzen, maar 'niet geschoten idd!' en bonnetje GOED BEWAREN... De kantonrechter die tzt besluit of jouw argument terecht is of niet, is een mens, maar wel een mens met een hele grote ervaring en als jij ervan overtuigd bent dat je gelijk hebt: DOEN!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus52, scroll eens naar onderen naar "Procedure".
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/beroep-boete/procedure-beroep/
Wanneer u in beroep gaat, hoeft de sanctie nog niet betaald te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, @JoanDArc, dat is zo. Correctie @Heer V: je hoeft niet eerst te betalen, zie link van JoanDArc.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Weet je Jodokus. Normaal zou ik die moeite niet nemen. Maar een week of 4 geleden heeft iemand mij auto gemold. Olie in het koelsysteem gegooid. Er zat geen druppel koelvloeistof meer in, dat kostte me €400. Dader onbekend. Hoe het gebeurd is onbekend. Afgelopen maandag nacht is mijn achterruit van de auto ingeslagen. Niet voor verzekerd. €750. Huis verbouwen om verkoopklaar te maken €500. Mijn portemonnee is leeg. Ik heb geen spaargeld helaas dus die €90 komt me nu heel slecht uit. En ik zou met mijn eigen auto naar de winkel gegaan zijn (daar ligt wel zo'n kaart in) als die een achterruit gehad had. Gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden, ik zit dus een beetje met mijn handen in het haar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is knap balen HeerV, dat heet PECH en 3 x een 'extra' rekening betalen = op. Begrijpelijk ook, maar is dit een argument voor de kantonrechter? als je toch moet betalen, ongelijk krijgt, is het dus uitstel van betaling en daardoor heb je misschien even tijd om op financiële "adem'' te komen.
Wellicht kun je proberen dichter bij huis een oplossing te zoeken, iets verkopen/verpanden of bij je bank een "roodstand" toestemming van 100euro aanvragen of een lening van 100euro [zou goedkoper zijn en minder risico dan een roodstand die je vaker gebruikt en aanhoudt dan nodig, leert ervaring]? Komt er op neer Heer V, dat je keus hebt uit
1) betalen [vraag 3 mensen 30euro te leen voor 3 maanden of 1 x 90]
2) niet betalen, wordt verhoogd, nog vervelender/groter probleem, let op data, zo zonde als je een week/maand te laat betalen zou...
3) bezwaar maken, gelijk krijgen: mazzel of alsnog betalen, zelfde bedrag? weet ik niet... Je zou nog even moeten controleren hoe het "niet betalen, verhoogd worden, weer niet betalen, nog meer verhoogd worden" in zijn werk gaat, weet ik niet, wat de risico's/consequenties zijn...
Weet je hoe lang het duurt voordat je dan opgeroepen wordt voor te komen? Vraag is heb je dan inmiddels wel 90euro? Kun je dan voordat het voorkomt nog "even" betalen? En zijn er risico's van nog meer "rechtbankkosten"?
Ik ben ooit door een "grote partij" gedaagd en hoewel ik gelijk had, kantonrechter zei het me letterlijk, maar ik kon het niet bewijzen, werd ik in het ongelijk gesteld en kreeg daardoor ook nog eens de kosten van de rechtbank voor mijn rekening... dus meis, informeer te goed, kan een dure grap zijn/worden, waar ik destijds niet op voor bereid was. Is er geen Sociaal Raadsman die je kan bijstaan, in advisering, kleine lettertjes werk [juridisch loket]?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een oproep om voor te komen krijgt men pas als het bezwaarschrift door de OvJ is afgewezen en men hierna wederom schriftelijk in beroep gaat bij de kantonrechter. Om in beroep te gaan bij de OvJ heeft men zes weken de tijd, gerekend vanaf de verzenddatum van de acceptgiro. Stuurt men het bezwaarschrift de laatste week pas op, en stel dat het wordt afgewezen door de OvJ, dan heeft men nog eens zes weken de tijd om alsnog te betalen.
Inmiddels zijn er dan minstens drie maanden verstreken. Vaak meer omdat een eventuele afwijzing door de OvJ ook niet de volgende dag al in uw brievenbus belandt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou HeerV, mag ik even voorstellen : Uw juridisch adviseur oftewel Juridisch Loket maar dan virtueel: JoanDArc... weet de achtergronden! [Dat wist ik wel ;) maar was het even vergeten].

Het beste antwoord

Beschikking afwachten en beroep aantekenen. Men hoeft niet eerst te betalen.
Wie een beschikking heeft gekregen en het hiermee niet mee eens is, kan binnen zes weken na de verzenddatum schriftelijk beroep aantekenen bij de officier van justitie. Op de achterkant staat precies welke gegevens vermeld moeten worden.

Toegevoegd na 10 uur:
De boete voor het parkeren in een blauwe zone zonder blauwe parkeerschijf is een boete die valt onder de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv).
De hoogte van de boete voor dergelijke verkeersovertredingen wordt
landelijk vastgesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze boete wordt geïnd door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Zie de Bijlage , bedoeld in artikel 2 van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (R400 aa).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Klopt ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"+"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik woon in Rotterdam en lees in het antwoord hierboven van Jordyrulez: "Even een extra voorbeeldje: als de bekeuring is uitgeschreven door de gemeente Rotterdam, krijg je geen acceptgiro van het CJIB, maar van de gemeente zelf. Zij hanteren de regel dat je wel eerst moet betalen alvorens bezwaar te maken." Nu begrijp je misschien mijn reactie, die persoonlijk was. Ik weet overigens dat VS niet in Rotterdam woont, dus dan klopt het duidelijk niet :))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus, dan gaat het om een bestuurlijke boete (bv parkeren zonder geldig geldig parkeerbewijs (zo'n papiertje dat uit de parkeerautomaat komt). Parkeren in een blauwe zone zonder blauwe parkeerschijf, of met een niet-geldige parkeerschijf, is een verkeersovertreding ingevolge de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv).

Andere antwoorden (3)

Ja eerst betalen, bezwaar aantekenen, en als deze gegrond verklaard wordt, ontvang je dit terug. Ik geef je weinig kans. Regels zijn heel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Binnen 6 weken ontvang je een brief met aangehechte acceptgirokaart thuis gestuurd. In deze brief staat ook vermeld hoe je bezwaar moet maken en of je moet betalen

Naar eigen ervaring weet ik dat bekeuringen die afgehandeld worden door het CJIB niet vooraf betaald moeten worden (betalingstermijn wordt opgeschort). Het mag natuurlijk wel want als je in het gelijk gesteld wordt, krijg je het bedrag weer teruggestort.

Even een extra voorbeeldje: als de bekeuring is uitgeschreven door de gemeente Rotterdam, krijg je geen acceptgiro van het CJIB, maar van de gemeente zelf. Zij hanteren de regel dat je wel eerst moet betalen alvorens bezwaar te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Plus
@jordyrulez, de laatste alinea inzake gelijk betalen geldt in Rotterdam indien met op een plaats staat waar parkeergeld betaald dient te worden. Men krijgt naar aanleiding hiervan via de post een duplicaat-naheffingsaanslag parkeerbelasting van de gemeente, omdat het origineel is weggewaaid of door iemand anders weggehaald kan zijn.
De naheffingsaanslag parkeerbelasting wordt uitgeschreven door de Stadswachten van de gemeente Rotterdam
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling. Het gaat inderdaad over boetes uitgeschreven door de stadswachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat je antwoord, zie ik gelijk dat de Plus niet doorgekomen is. Komttie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wil niet lukken vandaag. Antwoord = antwoordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, klopt.
Aangezien het hier zoals altijd met dergelijke parkeerboetes een naheffing belasting betreft en geen echte verkeersboete heb je (bijna) geen enkele kans dat je bezwaar gehonoreerd word ,en zul je in elk geval de boete eerst moeten betalen voordat je überhaubt bezwaar aan kunt tekenen. Feit is dat de ''beamte'' heeft vastgesteld dat de belasting op het parkeren niet betaald was op het moment dat hij dit geconstateerd heeft, dat je een bonnetje hebt van een later tijdstip kan betekenen voor de'' Beamte ''
dat je de bon gezien hebt en dan vlug naar de winkel gelopen bent om alsnog een parkeerschijf aan te schaffen ,en daar hebben deze belangrijke functionarissen dus geen enkele boodschap aan.
toch succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@oribatei, op parkeerplaatsen in de blauwe zone met verplichte parkeerschijf geldt geen naheffingsaanslag parkeerbelasting.