Waarom staat er op een plattegrond/stratengids nooit een datum?

Is me een keer gebeurd dat ik een nieuwe plattegrond kocht en later bleek dat het een "oude" uitgave was. Een nieuwe wijk stond er helemaal niet op. Waarom is er geen datum van aanmaak of uitgave op een plattegrond? Is er geen verplichting om deze te vermelden? Mogen de uitgevers een al achterhaalde stratengids als nieuw uitgeven?

Toegevoegd na 6 dagen:
Slechts één antwoord dat geen antwoord geeft.
Er wordt niet gereageerd op mijn reactie;
Ergo er is een antwoord dat niet voldoet, dus geen beste antwoord...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
9 jaar geleden
Goeie vraag! Sinds ik dit (ook) ontdekte, schrijf ik na het kopen van een nieuwe plattegrond altijd het jaartal er op. Dan weet ik jaren later ook nog steeds hoe oud die plattegrond is. + 1 voor je vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies @Antoni, ik schrijf de datum van aanschaf er op. Echter als je ergens onbekend bent, hoe kun je dan weten of het een oude uitgave betreft? Bedankt.
Antoni
9 jaar geleden
Je zou toch denken dat er ergens zo'n copyrightsymbool met een jaartal ernaast op zou staan...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Verschilt per kaart moet ik zeggen. Meestal staat het er idd niet op, en ik schrijf het er dus ook zelf op. Aldi vermeld tegenwoordig wel de data op hun wegenkaarten, maar doet dat pas sinds 2005 of zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is mij ook wel eens opgevallen. Ik was vanmiddag bij de plaatselijke VVV, die veel plattegronden verkoopt, en dat volgens mij wel zou moeten/kunnen weten. Ze hadden werkelijk geen idee. Ik kreeg als antwoord dat er vroeger wel een datum opstond, maar tegenwoordig niet meer. Maar waarom dan niet dat wisten ze niet. Misschien maar eens een mailtje naar de uitgever van die dingen sturen (Falk) ?
Computoon
9 jaar geleden
Als je er geen datum op zet, kan de handel ze blijven verkopen tot ze op zijn en, als het zo ver is, ze aanvullen met nieuwe van (vermoedelijk) recentere datum. Dit voorkomt dat kopers de plattegrond laten liggen omdat hij 'te oud' is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Computoon, dat is precies wat er dus gebeurt... daar gaat mijn vraag over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat er wel altijd op staat is welke editie het is. Dus de 10e editie, of de 11e, de 12e, enz. Er is wel altijd verschil, dus je ziet wel dat de nieuwste editie weer een stukje verder is dan de vorige. Maar een jaartal zou inderdaad handiger zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Broodjeei : inderdaad, dat klopt. Op de buitenkant staat ...e editie. Echter dit is vakjargon, iedereen begrijpt editie, maar niet in welk jaar de telling is begonnen, dus ondeugdelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wij zijn het hier ook helemaal met je vraag eens. Zou gewoon een datum op moeten staan, juist omdat wijken en straten veranderen

Antwoorden (1)

Heeft waarschijnlijk aan de plattegrond gelegen. Op veel plattegronden staat iets als ©2013 of ©2014(kijk maar naar google maps, google earth, bing maps etc). Als je zeker wilt weten of de plattegrond de laatste uitgave is kan je het even vragen aan een medewerker. Op de vragen of het juridisch verantwoord is om verkeerde/geen datum te vermelden kan ik helaas geen antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je nou dat ik online moet kijken?
Ik heb het over een plattegrond/stratengids die je koopt als je in een auto zit en geen tomtom hebt, maar zelf de route bepaalt. Die je dus in je handen hebt... een tastbare stratengids. Medewerkers weten meestal maar twee dingen: Ja, ze verkopen het en in de computer staat de prijs [ook op een stickertje geplakt op de map]. Echte informatie hoef je niet te vragen. [Ik heb het nu over medewerkers van een benzinepomp, waar ik gewend ben stratengidsen / plattegronden te kopen. Vertel mij liever Hidde, waar je @2013 en @2014 hebt gezien, in welke tastbare map staat dit? Niet in die van Falk in ieder geval of heb ik met mijn neus gekeken? :-))