mag je bij voorwaardelijke invrijheidsstelling vrij rondlopen?

Een voorbeeld : in België is er heel wat turbulentie over de voorwaardelijke invrijheidstelling van Michèle Martin, de echtgenote van Marc Dutroux. Haar wordt medeplichtigheid toegeschreven aan zijn misdaden, en vermoedelijk is zij ook verantwoordelijk voor de dood van 2 kinderen.
Het invrijheidstelling had als voorwaarde dat een klooster bereid moest zijn haar op te nemen. Uiteindelijk werd een klooster gevonden, maar de mensen waren zo kwaad dat men heel veel veiligheidsmaatregelen diende te nemen.
Momenteel zijn er vele mensen ook boos omdat
- zij niet in het kloostergebouw woont maar in een huisje binnen de kloostermuren
- zij haar kinderen daar ontvangt (terwijl ze medeplichtig zou zijn aan de dood van andere kinderen)
- zij buiten de muren gaat, bv. naar de kust bij een kapper
enz.
Nu vraag ik me af of het vanuit juridisch oogpunt toegestaan is dat iemand die voorwaardelijke werd vrijgelaten zich vrij mag bewegen.
Voor alle duidelijkheid : ik geef deze zaak als voorbeeld voor mijn vraag, het gaat niet over Michèle Martin op zich. Dus ik vraag zeker niet of haar voorwaardelijke invrijheidstelling al dan niet gemogen zou hebben.
Maar wel meer in het algemeen, of gelijk wie die voorlopig werd vrijgelaten zich vrij mag bewegen.

11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Voorwaardelijke invrijheidstelling is in het Nederlands strafrecht de mogelijkheid dat een veroordeelde die een gevangenisstraf van meer dan één jaar opgelegd heeft gekregen, onder voorwaarden vervroegd wordt vrijgelaten nadat tweederde van de straf is uitgezeten.
Die voorwaarden kunnen worden afgestemd op de omstandigheden van de veroordeelde en van het delict waarvoor hij werd veroordeeld. Het is daardoor mogelijk om bijvoorbeeld vrijheidsbeperkende (zoals een locatieverbod, een alcoholverbod of een meldingsgebod) of gedragsbeïnvloedende voorwaarden (zoals het volgen van een training) te stellen. Daarnaast geldt voor elke ex-gedetineerde de algemene voorwaarde dat hij of zij geen stafbaar feit mag plegen in de periode van voorwaardelijke vrijlating.
Conclusie: je mag je ds vrij bewegen, met inachtneming van de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij voorwaardelijke invrijheidstelling ben je inderdaad vrij je buiten te bewegen. Er zijn echter wel voorwaarden aan je vrijheid gesteld en die kunnen per persoon verschillen, maar voor allen geldt dat als ze weer in de fout gaan, ze de rest van hun straf alsnog moeten uitzitten.
jc54
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
kan een voorwaarde dan ook zijn dat je je niet vrij mag bewegen ?als dat bij MM het geval geweest zou zijn, is ze dus idd in de fout gegaan.
jc54
11 jaar geleden
Wat de voorwaarden bij M.M. zijn weet ik niet, maar waarschijnlijk is het voor haar persoonlijke veiligheid dat ze in een beschermde omgeving zit.