Is een vereniging van eigenaren financieel verantwoordelijk voor de toegang tot het pand voor gehandicapten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (2)

De vereniging van eigenaren is natuurlijk voor alles verantwoordelijk wat het pand betreft.

Als er aanpassingen moeten gebeuren om het pand toegankelijk te maken voor gehandicapten, zoals bijvoorbeeld automatische deuropeners, dan kan dit worden ingebracht in de jaarlijkse Vergadering van de VVE.

Aan de hand van de kostenraming kunnen de eigenaars dan beslissen of deze voorzieningen worden aangebracht. Er moet dan natuurlijk wel een meerderheid zijn voor het voorstel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Volgens de wet kunnen eigenaars niet worden gedwongen mee te betalen aan voorzieningen waar zij geen voordeel van hebben.

Maar als de kosten per eigenaar niet te hoog zijn zullen de veel eigenaren uit coulance akkoord gaan. Ze kunnen zelf ook gehandicapt raken en deze voorzieningen nodig hebben.

Toegevoegd na 18 minuten:
Als er geen meerderheid is in de Vergadering dan kunt u overwegen de voorzieningen zelf te betalen.
Wellicht krijgt u dan wel een meerderheid in de Vergadering van Eigenaren, voor deze aanpassing van het pand.
10 jaar geleden
Op uw vraag is het Appartementsrecht van toepassing en de tekst van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
Het appartementsrecht is geregeld in een bijzondere wettelijke regeling te vinden in artikel 106 en verder, Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek.
Op basis van de WMO kan bv een gemeente woonvoorzieningen willen of laten aanbrengen in de gemeenschappelijke gedeelten van een woongebouw denk aan hellingbanen, speciale leuningen of complexere voorzieningen zoals een elektrische traplift.
Dan ontstaan de discussies zoals: wie moet het aanbrengen en onderhoud betalen, moet een VvE een aanpassing die men wenst uit te voeren op basis van de WMO dulden, welke partij moet de voorziening(en) betalen en wie draagt vervolgens zorg voor het onderhoud?
Op basis van de tekst van de WMO, de Woningwet, de Wet Economische Delicten en de beperkte jurisprudentie op dat punt moet worden geconcludeerd dat het weigeren van toestemming om speciale voorzieningen aan te laten brengen gezien kan worden als een overtreding van de Woningwet. Die overtreding is strafbaar gesteld in de Wet Economische Delicten. Een wet die er ook snel bijgehaald wordt is de algemene Wet gelijke behandeling.
Ook is van belang of het een gemeenschappelijk gedeelte is van woongebouwen - al dan niet gesplitst in appartementsrechten - die specifiek op personen met beperkingen en ouderen zijn gericht. Algemeen aanvaard is dat zij moeten passen bij de specifieke behoeften van de doelgroep. Dat betekent dat woonvoorzieningen in gemeenschappelijke gedeelten in dat soort woongebouwen in het kader van de WMO voor rekening van de VvE komen.
Tegenwoordig wordt aangenomen dat in gebouwen vanaf circa 1990 rekening is/wordt gehouden met de behoeften van personen met beperkingen en ouderen en zal gelden dat het aanbrengen van een woonvoorziening in een gemeenschappelijke gedeelte op basis van de WMO eveneens ten laste van de VvE komt.
De woonvoorziening in een gemeenschappelijk gedeelte kan onder omstandigheden ook als gemeenschappelijk gedeelte of gemeenschappelijke zaak worden gezien. Dit met name indien de woonvoorziening onlosmakelijk onderdeel gaat vormen van de gemeenschappelijke zaak. De verplichting tot onderhoud en reparatie alsmede de kosten daarvan komen dan voor rekening van de VvE.