Hoeveel tijd zit er tussen een aanklacht en de rechtzaak bij een dubbele moord?

En kan de hoofdverdachte ook al die tijd in hechtenis worden genomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Het ligt aan het bewijs wat er is en of er een onderzoek loopt ,maar de verdachte zal zeker al die tijd vast zitten ,mits het bewijs zodanig sterk is dat hij in hechtenis moet blijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na aanhouding van een verdachte zal deze in verzekering gesteld worden. Dat betekend dat de politie hem/haar voor 3 dagen, met een optie op een verlenging met nog eens 3 dagen. Deze tijd kan en zal de politie gebruiken voor verhoren en haar onderzoek.

Na deze periode zal de officier van justitie beoordelen of het nodig is dat de verdachte nog langer blijft. In geval van een dubbele moord en voldoende bewijs zal de officier de verdachte bij de rechter-commissaris voorgeleiden. Deze zal vervolgens een oordeel vellen of de verdachte langer vast moet blijven zitten of niet. Zo ja, dan wordt de verdachte voor maximaal 14 dagen in bewaring gesteld.

Na afloop van deze 14 dagen zal de raadkamer van de rechtbank zich er over buigen of de verdachte nog langer vastgehouden moet worden. Hierbij wordt, net zoals in bovenstaande gevallen, gekeken hoe sterk het bewijs is, hoe zwaar de zaak is en de belangen om de verdachte langer vast te houden zoals het gevaar voor herhaling, vluchtgevaar enzovoort.
De raadkamer kan dan de verdachte voor 30, 60 of 90 dagen in gevangenhouding plaatsen.

Dit kan nog verlengd worden, maar de zaak moet dan wel binnen 104 dagen vanaf de inverzekeringstelling voor de rechter gebracht worden. Dit vind plaats in een zogenaamde pro-forma zitting. Dit is geen inhoudelijke behandeling van de zaak maar eigenlijk voortbordurenzijnd op de vorige stappen. De rechters (meervoudige kamer) zullen beoordelen of de verdachte nog langer moet blijven of dat bepaalde redelijkheid grenzen overtreden worden of zijn.

Dus ja, het kan tot de rechtzitting verlengd worden. Maar dan moet het feit wel dusdanig ernstig zijn of het gevaar van het vrijlaten van de verdachte tot de zitting te groot. Maar dat is bij een dubbele moord snel het geval.