Mag je een mes gebruiken als je aangevallen word door meerdere personen?

Mag je een mes bij je hebben en het gebruiken(geen illegale)? Als je denkt/vermoed/weet dat er een gevecht (begonnen door de tegenstanders) kan ontstaan waarbij het 2 (of meer) tegen 1 is. Waar kan je je het best op richten om de aanvallers niet te vermoorden? Kan het zijn dat je hierdoor de cel in kan gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat mag je niet.
erotisi
7 jaar geleden
Is er geen mogelijkheid om die confrontatie te vermijden of gewoon te verzaken aan de aanleidingen daartoe? Probeer dat eerst eens. En als dat niet mogelijk is probeer je verhaal voor te leggen aan de politie. Als er een bedreiging is kun je daar nog aangifte van doen. Het dragen van een mes ten doele je daarmee te verdedigen mag niet. Draagt u een mes bij u en gebruikt u deze zou het zeer goed kunnen zijn dat het mes aangemerkt wordt als meegenomen met voorbedachte rade en valt dus onder voorhanden hebben van een wapen. Nu zal het voor een rechter niet altijd duidelijk zijn of een legaal mes met een doel is meegenomen of altijd zo is.
Als je een aanval afweert zal achteraf door een rechter worden bekeken of dat in verhouding stond tot het geweld dat de aanvaller gebruikte.
Daarom komen mensen die in dergelijke gevallen geweld gebruiken ook meestal bij de rechter: die toetst het gebruikte geweld en als het teveel is, wordt je daarvoor gestraft.
Computoon
7 jaar geleden
Als je "denkt/weet/vermoedt" dat er een gevecht kan ontstaan, moet je niet die situatie opzoeken en een mes meenemen maar uit de weg gaan. Dat mes heb je nergens voor nodig.

Antwoorden (1)

In een nood(weer)situatie mag je een mes gebruiken als je aangevallen wordt door meerdere personen.

Echter, en dat is heel belangrijk: als je ook maar enigszins vermoedt dat je überhaupt zult worden aangevallen en om die reden een mes meeneemt, dan is het héél moeilijk om de rechter te overtuigen dat er überhaupt sprake WAS van een noodsituatie. JUIST het feit dat je rekening houdt met de mogelijkheid dat je aangevallen wordt, wil vaak - niet altijd - zeggen dat er geen noodsituatie IS. Je bent namelijk in de gelegenheid om je van een eventuele aanval te onttrekken, door gewoon niet naar de locatie toe te gaan waarvan je vermoedt dat je aangevallen zou kunnen worden. Dit heet het subsidiariteitsvereiste, en dat houdt in het kort in: als je kunt kiezen tussen vechten en vluchten, dan moet je vluchten.

Er zijn nog meer vereisten voor noodweer(exces). De rechter heeft zich daarover meerdere malen uitgesproken. Korte, leesbare samenvattingen van de belangrijkste arresten kan je terugvinden op StudyTube (bron 2).

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoek bij bron 2 op 'strafrecht en strafprocesrecht'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals de vraag gesteld wordt, kan het antwoord kort zijn:
neen, dat mag niet, als men weet dat er een gevecht kan ontstaan, zelfs bij vermoeden, moet men wegwezen.
Waarom draagt men een mes bij zich, zelfs al is dit geen illegaal wapen volgens de wapenwet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ligt eraan hoe je het benadert. Ik reageer eerst op de vraag sec (ja, het mag in een noodweersituatie), en vervolgens op de toelichting (een hele grote 'echter'). Als je begint met 'nee, het mag niet', dan ontken je de noodweersituatie die je in de vraag sec zou kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanx vr de moeite Pieter. Wat als je gewoonlijk een zakmes draagt en daar dan gebruik van maakt door paniek/angst
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pieter de eerste plus was van mij ::))
Ik reageer op de toelichting van de vraag. Deze geeft geen enkele ruimte om noodweer zelfs maar te veronderstellen. En wat Sayd12 hier nog als reactie bijschrijft is helemaal uit den boze.Als men bang is dat men het in paniek of angst zou kunnen gebruiken, dient men het zeker thuis te laten.
Paniek en angst zijn slechte raadgevers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joan, waarvoor dank, ik beweer ook niet het tegendeel (hoewel het daar misschien de schijn van heeft :-)). @Sayed12, paniek en angst doen niet terzake als er geen noodsituatie is. Het kan er alleen voor zorgen dat er mogelijk noodweerexces is, als je door die paniek en angst te ver gaat in de noodzakelijke verdediging - en als de paniek veroorzaakt wordt door de noodweersituatie. Maar dan nog moet daarvan eerst sprake zijn. En als je véél te ver gaat bij noodweerexces, dan wordt ook zelfs een beroep dáárop niet gehonoreerd. Zie bijv. het arrest Ballenknijper.
http://www.cassatie.nu/ballenknijper