In hoeverre mag een daging site voorwaarden stellen aan leden?

Vroeg me dit af omdat er een datingsite bestaat enkel voor hoogopgeleiden, zo ook een datingsite alleen voor christenen.

Waar ligt wettelijk gezien de grens op welke gronden een dergelijke website iemand mag weigeren?

Mag een christelijke website een niet gelovige weigeren? en mag een seculiere site omgekeerd een gelovige weigeren?

Als er op opleiding en levensovertuiging geselecteerd mag worden geld dat dan ook voor ras of afkomst?

Heb echt geen idee hoe dit wettelijk zit, dus vandaar.

Toegevoegd na 3 uur:
daging=dating

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Waarom zou dat niet mogen ?
Gewoon een site voor een bepaalde doelgroep zoals er zoveel zijn. Voor 50+, voor vegetariërs, dikke mensen, dunne mensen, jonge moeders, speciaal voor ruiters en amazones. Voor moslims, voor christenen, noem maar een levensrichting. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een speciale site voor, dus ook voor hoogopgeleiden. De maker denkt dat er behoefte aan is, uit ideologische achtergrondgedachte of uit commercieel oogpunt. Als niemand behoefte heeft aan zo’n speciale site verdwijnt het vanzelf van het toneel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Discriminatie is het ongelijk behandelen en achterstellen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen in een situatie. Dat is met het maken van een speciale website niet het geval. Een website voor een doelgroep is op zoek naar een groep mensen die allen een en hetzelfde doel hebben en dat is niet verboden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vroeg me af wanneer dit conflicteert met bijv de wet op gelijke behandeling, als je een datingsite speciaal voor blanken mensen zou maken waar Andere rassen worden uitgesloten zou dit wellicht gefronste wenkbrauwen tot gevolg hebben, maar weet niet of dit wettelijk verboden is. Op basis van leeftijd,opleiding of levensovertuiging gebeurt dus al, maar waar ligt wettelijk de grens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@menno, dat zat ik tegelijkertijd ook te bedenken. Stel GV zou in haar regels zetten dat alleen blanke mensen mogen antwoorden (als ze al een kleur van de leden zouden kunnen bepalen, maar stel dat het zou kunnen) dan is dat discrimatie.Het is dan selecteren op een kenmerk dat er niet toe doet.
Ze zouden bijvoorbeeld wel een regel kunnen maken dat biologievragen alleen door ervaren biologen beantwoord mogen worden. Dat is dan een bepaling die er wel toe doet.
Goeie vraag, zat ik zelf ook aan te denken. Ik denk dan ook dat je wettelijk als laagopgeleide je op een site voor hoogopgeleide inschrijft, je wettelijk wel eens sterk zou kunnen staan. Als iedereen echt gelijk is, zou dit ook op dit vlak zo moeten zijn. Er zijn immers ook geen datingssites
met de
Tekst: "alleen voor blanken". En ik denk dat iemand aan zijn inteligentie (wat voor deel je opleidingsniveau kan bepalen), even weinig kan doen als zijn huiskleur bepalen. Je kan natuurlijk wel oefenen, maar een minder slim iemand kan tot nu toe volgensmij niet zo 1, 2, 3 een genie worden en Universitair of HBO gaan doen helaas.

Dus feitelijk is dit mensen buitensluiten op aspecten waar zij geen invloed op hebben.