Welke naam moet ik gebruiken op belangrijke documenten?

Ik weet niet welke naam/namen ik nou moet gebruiken op belangrijke documenten. Op mijn paspoort staat alleen mijn doopnaam, zelf gebruik ik op documenten vaak alleen mijn voornaam. Op sommige documenten staat vaak alleen mijn doopnaam of doopnaam en voornaam.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
27.4K

Antwoorden (2)

Op belangrijke documenten gebruik je uitsluitend je echte voornaam en achternaam, dus niet je roepnaam, in jouw geval is je echte voornaam je doopnaam, je echte naam, is de naam die in je paspoort staat. Je roepnaam staat nergens geregistreerd, onder die naam ben jij dus niet bekend, met deze naam is er weinig tot geen controle mogelijk, of het om de juiste persoon gaat, gebruik dus altijd de eerste naam die in je paspoort staat, waarmee je ingeschreven staat bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
België of Nederland? Bij belangrijke documenten alle voornamen en de achternaam, In Nederland zoals ingeschreven bij de Burgerlijke Stand. Ik neem aan dat die ook in België bestaat. Zo niet, dan alle namen zoals die in het Doopboek staan.
Doopnamen zijn alle voornamen, dus de officiële voornamen.
Ook dan geef je bij officiële formulieren al die namen plus achternaam. En niet de roepnaam Piet!
Noem je jezelf Piet, misschien heet je Petrus Johannes Van Antwerpen. Op officiële documenten zet je altijd alle namen en dus niet Piet. In Nederland zie je ook in je paspoort of rijbewijs alle voornamen plus achternaam en elders is dat niet anders.
Alleen als je een vliegticket bestelt geef je je eerste officiële voornaam plus achternaam: in het voor beeld dus Petrus van Antwerpen. Maar dat staat dan ook uitdrukkelijk vermeld.