Hoe kan ik wwb uitkering stopzetten?

Hallo,

Ik heb nu een baantje voor ongeveer 8u p/w en dit is niet genoeg om van te leven, dus krijg ik een aanvulling van de bijstand.

Volgend jaar begin ik met een HBO opleiding en ik krijg ook hulp van mijn ouders.

Mijn vraag is kan ik de wwb uitkering stopzetten wanneer ik merk dat ik het geld niet meer nodig heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Uiteraard. Maar wijzigingen moet je sowieso doorgeven, en als je een opleiding gaat volgen, heb je waarschijnlijk sowieso geen recht meer op Bijstand. Je bent dan namelijk niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt, omdat je studeert. Bij een thuisstudie kan dat soms anders liggen.

Als je ouders je structureel financieel helpen, moet dat volgens de regels ook doorgeven aan de sociale dienst. Bij een gift af en toe is dat niet zo'n probleem, het gaat erom dat als bijvoorbeeld je ouders elke maand een keer je boodschappen betalen of je elke maand een bedrag van 100 euro toestoppen, jouw inkomenssituatie structureel verbetert ten opzichte van andere mensen in de Bijstand. Ik realiseer me dat heel veel mensen dit soort hulp niet doorgeven en laat zoiets ook graag aan je eigen geweten over, maar geef alleen aan dat je *eigenlijk* dat soort dingen ook zou moeten melden. Wil je het netjes volgens de regels doen, informeer dan even bij de sociale dienst wat je wel en niet moet melden. Eventueel kunnen je ouders daar hun steun op aanpassen (bijvoorbeeld minder regelmatig geven).

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie dat je vraag in de aanvulling was OF je de uitkering kon stopzetten, terwijl er boven staat HOE je hem kunt stopzetten. Welke van de twee nu je vraag is weet ik niet, maar je kunt je uitkering stopzetten met een brief of telefoontje naar de gemeente. Dat is alles.

Toegevoegd na 6 uur:
De wijze van opzeggen verschilt mogelijk per gemeente; zie reacties hieronder. Vraag het even na bij de sociale dienst waarvan jij je uitkering ontvangt, of kijk op de site van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook dat geef je niet door via een telefoontje of brief, je zet het stop door het wijzigingsformulier in te vullen. Het wijzigingsformulier vind je op de site van de gemeente. Verder prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zal verschillen per gemeente dan. Ik heb zelf mijn WWB destijds stopgezet via één enkel telefoontje. Nu ging daar wel wat aan vooraf want ik kreeg vanaf dat moment Wajong en er vond ook een verrekening plaats, maar ook via internet vond ik dat diverse gemeenten aangeven op hun site dat opzeggen zowel telefonisch als schriftelijk kan. Ik zal mijn antwoord even aanvullen met de aantekening dat het mogelijk verschilt per gemeente. Bedankt voor de aanvulling in elk geval.