Kan ik een achtergebleven hond terugvorderen via het vredegerecht ?

tijdens een logement heb ik een hond tijdelijk achtergelaten wegens een verhuis. het dier is en blijft mijn eigendom chip staat op mijn naam geregistreerd. De persoon in kwestie wil mij die hond niet terug geven.
de politie wijst mij door naar het vredegerecht wegens burgerlijke zaak.
Kan ik deze terug krijgen via het vredegerecht ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Antoni
10 jaar geleden
Niet alle gebruikers van GoeieVraag zulen weten, dat in Nederland het vredegerecht niet meer bestaat, in België nog wel. De Nederlandse kantonrechter is het best vergelijkbaar met de Belgische vrederechter. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vredegerecht
Rieneke1
10 jaar geleden
Een chip is geen eigendomsbewijs.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verzamel iig zoveel mogelijk bewijs. Foto's, dierenpaspoort, verklaring van je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn partner is de dierenarts ben ik ook niet veel mee vrees ik.
ik heb verklaring van de fokker indien nodig. foto's zijn ook geen probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je al die bewijzen hebt, zal het hopelijk niet al te moeilijk worden om aan te tonen dat de hond echt bij jou hoort.
Zeker de verklaring van de fokker is een hele goede!
sterkte hierme

Antwoorden (1)

Je hebt alleen een kans van slagen als je kan aantonen dat het dier inderdaad jou eigendom is.
Aan de andere kant, het is gewoon diefstal.
Dus je kan daar gewoon een aangifte van doen.
De tot zichzelf opgeroepen eigenaar zou dan moeten kunnen aantonen dat hij de rechtmatige eigenaar is.

Jij hebt het dier gechipt, dus er is wel een registratie.
Dit maakt het natuurlijk al iets gemakkelijker.
Daarnaast is dat dier natuurlijk ook ingeschreven bij een dierenarts.
En ook daar sta jij als eigenaar gemeld ( immers de nota's moeten wel voldaan worden ).
Als je met deze gegevens een dossier samenstelt, dan sta je zeker een stuk sterker dan gewoon iemand die claimt dat het dier van hem is.
Er is immers een verleden waaruit aangetoond kan worden dat het dier onder jou verantwoording viel.
Uiteraard toont het niet aan dat je de rechtmatige eigenaar bent,
maar je staat iig een stuk sterker.