Kun je op twee verschillende oppas-adressen werken via de wet Kinderopvang?

De oppas van mijn dochter vertelde mij net dat ze nog op een ander adres kan werken maar dat dat niet mag, je mag als je werkt via de wet Kinderopvang maar op een adres werken. Is dat zo en zo ja waarom, wat is zin daarvan. Als zij 3 dagen over heeft en nog op een oppas adres kan gaan werken, waarom zou dat dan niet kunnen. Het lijkt me een onterechte beperking.
Je mag toch wel verschillende "opdrachtgevers" hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Tot zover ik er informatie over heb kunnen vinden beschrijft het Ministerie van OCW het volgende:

Vrienden-/familiediensten, au-pairs of een incidentele oppas (de zogenaamde informele opvang) en tieneropvang vallen niet onder de Wet kinderopvang.

Het lijkt mij in dit geval te gaan om incidentele oppas (op 'informele' basis), wat betekent dat de Wet Kinderopvang niet van toepassing is op deze situatie.

Wanneer zij vanuit een instantie werkt, waarin zij bindende afspraken hebben gemaakt (op basis van ondersteunende wettelijk regelingen), kan het inderdaad zo zijn dat zij deze 'verplichting' is aangegaan.

Wat de redenen zijn om dit te verplichten, lijkt mij in strijd met andere varianten van opvang. Waarin beschreven staat dat een gastouder tot maximaal 4 kinderen (buiten zijn en/of haar eigen kinderen) mag opvangen.

Vanuit verschillende doelstellingen die wij in de samenleving ervaren, zoals; 'vrouwen' meer aan het werk.. zal deze vorm van kinderopvang juist ondersteund moeten worden, ten slotte zitten de dagverblijven geregeld prop vol.. Het is (niet verstandig) ondoenlijk om een oppasser op een adres te zetten. (in dit opzicht gezien)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor antwoord op deze vragen kun je terecht bij het gastouderbureau waarvoor de oppas werkt en waaraan jij betaald.