Zijn er in Nederland ook gebieden waar de verkeersregels niet gelden?

Ik was in Duitsland. Daar zag ik een bord dat aangaf dat de normale verkeersregels (in het Duits: StVO, Strassenverkehrsordnung) daar niet gelden.

In Duitsland zie je zo'n bord wel vaker, meestal bij grote parkeerterreinen, bij parkeergarages, en op industriegebieden. In Duitsland is het kennelijk heel normaal dat op dergelijke plekken de normale verkeersregels niet gelden.

Mijn vraag is: kennen wij in Nederland ook dergelijke gebieden, die in principe gewoon toegankelijk zijn voor het wegverkeer, maar waar desondanks de normale verkeersregels niet gelden?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat niet in GEHEEL NL zo het geval?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja deze gebieden kennen wij. Dit is meestal eigen grond van iemand (Prive Terrein). Stel dat jij een lap grond koopt en er loopt een weg overheen, dan zal er op deze weg geen officiële verkeersregels gelden omdat dit grond gebied niet van de staat is. Daarom mag je dus ook met voertuigen die officieel niet op de weg mogen rijden, wel op deze terreinen rijden. (BV een auto die niet APK is gekeurd, of met een motor zonder kenteken)

Het beste antwoord

Op prive terrein geldt de wegcode niet. Een parking van een winkel, terrein van een huis, parking van en fabriek enz zijn prive terreinen. Daar mag je bv leren rijden met een voertuig zonder dat je een rijbewijs hebt, in dien verstanden dat de eigenaar er moet akkoord mee zijn. Dit is ook de reden dat kinderen met een tractor rijden op een boerenbedrijf.
Verschil met Duitsland is dat het daar wordt aangegeven.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Hoe zit dat met parkeergelegenheid langs een openbare weg, terwijl die parkeergelegenheid duidelijk is bedoeld voor bezoekers van een winkelcentrum en een buurtcentrum? Is die parkeergelegenheid inclusief de "parkeerstraten" privéterrein, of geldt het als openbaar terrein waar (dus) de normale verkeersregels gelden?
Cryofiel
10 jaar geleden
Nog een vraag: Als de parkeergelegenheid werkelijk bij een winkel hoort en dus eigenlijk privéterrein is, dan gelden daar volgens jou de normale verkeersregels niet. Maar welke regels gelden er dan wel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn parkings in de buurt van winkelcentrum die toch behoren tot de openbare weg, waar dan de normale regels gelden.
In de andere gevallen gelden daar de verkeers regels niet maar men verondersteld dat je de regels gebruikt alsof ze wel gelden. Nu spreek ik over parkings en niet een terrein ven een landbouwer.
Het zou absurd zijn dat je op een parking ven een warenuis plotseling links zou rijden. De rest vechten de verzekeringsmaatschappijen het onder elkaar uit. Maar dat is een aparte materie.

Andere antwoorden (1)

Ja deze gebieden kennen wij. Dit is meestal eigen grond van iemand (Prive Terrein).

Stel dat jij een lap grond koopt en er loopt een weg overheen, dan zal er op deze weg geen officiële verkeersregels gelden omdat dit grond gebied niet van de staat is.

Daarom mag je dus ook met voertuigen die officieel niet op de weg mogen rijden, wel op deze terreinen rijden. (BV een auto die niet APK is gekeurd, of met een motor zonder kenteken)