Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke licenties/diplomas heb ik nodig als ik me als zzp-er wil aansluiten bij een zorgverzekeraar?

Het gaat om werk in de geestelijke gezondheidszorg. Mensen met depressie-/identiteit problematiek helpen.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.ikgastarten.nl/mijn-branche/zorg/word-zelfstandige-zorgprofessional-in-9-stappen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Om als zzp-er in de geestelijke gezondheidszorg mensen met een depressie en identiteitsproblematiek te helpen moet je een opleiding tot psycholoog voltooid hebben.
Daarnaast moet je NIP-lid zijn en een AGB-code hebben. Deze code heb je nodig om geleverde zorg te kunnen declareren.
Tevens moet je geregistreerd zijn bij de BIG (Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg). Dit betekent dat de professional voldoet aan de opleidingseisen voor het beroep psycholoog. Er zijn vier soorten BIG-registraties voor de psycholoog, namelijk voor de gezondheidszorgpsycholoog (GZ-psycholoog), de klinisch psycholoog, de klinisch neuropsycholoog en de psychotherapeut. Met deze registratie kan een psycholoog zijn/haar deskundigheid aantonen. Als BIG geregistreerde is je titel beschermd. Voor BIG beroepen bestaan er bepaalde richtlijnen voor gedrag en een beroepscode. Als BIG geregistreerd psycholoog kan je contracten afsluiten met alle zorgverzekeraars, zodat je cliënten in aanmerking kunnen komen voor de vergoeding van de behandelkosten.
.
VNG:
Gezondheidszorgpsychologen en eerstelijnspsychologen hebben een universitaire opleiding gevolgd en een tweejarige beroepsgerichte postmaster. Op basis van dat postuniversitaire opleidingstraject zijn zij geregistreerd als GZ-psycholoog (wet Beroepen in de Gezondheidszorg, BIG, artikel 3) of eerstelijns psycholoog (BIG, artikel 3 + eerstelijnskwalificatie).
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding