Kun je nog aangifte doen van aanranding/ verkrachting van je huisarts na 30 jaar?

Nooit heb ik het iemand durven vertellen. Het ergste was dat ik 3 maanden in verwachting was en mijn oudste dochter van 2 in haar wagentje naar mij toe gericht was ….
Zij zal het zich niet herinneren maar is altijd heel bang geweest als kind zonder enige aanleiding. Ik heb me daar altijd schuldig om gevoeld. Inmiddels loop ik bij een psychiater omdat dit niet de eerste persoon was die mij “iets aangedaan” heeft. Ik weet ook nu pas dat wanneer er sprake van penetratie is op welke manier dan ook, dat dit zelfs verkrachting is.

Iedere keer dat er in de buitenwereld iets gebeurd wat met sexuele intimidatie, aanranding, verkrachting te maken heeft, beginnen de paniekaanvallen weer.
De “daders” komen er vaak mee weg maar ik heb levenslang…

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat wil je met die aangifte bereiken?
Is er ander bewijs van misbruik?
Leeft die huisarts nog?
tinus1969
2 jaar geleden
Nederland of België?
Pieterke
2 jaar geleden
Wat afschuwelijk. Veel sterkte!
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik herken zo goed wat je hier zegt: "Iedere keer dat er in de buitenwereld iets gebeurd wat met sexuele intimidatie, aanranding, verkrachting te maken heeft, beginnen de paniekaanvallen weer.
De “daders” komen er vaak mee weg maar ik heb levenslang…" Ik heb geen idee of er een kans is op een veroordeling. Maar je kan sowieso aangifte doen. Ik heb begrepen dat de politie zelf ook psychologen heeft die met jou kunnen bespreken wat de gevolgen (kunnen) zijn van de aangifte. Met gevolgen bedoel ik, kans op vervolging van de dader. Wat het eventueel met jou kan doen. Etc. Etc.
Ik vind het moedig dat je aangifte wilt doen.
nul1
2 jaar geleden
Altijd aangifte doen. Ook al is het lang geleden en heb je misschien onvoldoende bewijs, je zal niet de enige zijn geweest en daarom is het belangrijk dat iedereen altijd aangifte doet.

Antwoorden (1)

Wat verschrikkelijk, hopelijk kun je je rust weer vinden.
Even snel nagezocht op de website van de overheid: aangifte van aanranding kan tot 20 jaar, verkrachting 'verloopt' nooit.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Ja, je kunt aangifte doen. Houd er wel rekening mee, dat er grote kans is, dat er wegens gebrek aan verder bewijs en door de lange periode in de praktijk niets met de aangifte wordt gedaan.
Is deze arts nog werkzaam? Leeft hij nog?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@tinus69
Wat ik er mee zou willen bereiken is dat hij er niet mee wegkomt en alsnog gestraft wordt.
Mijn dochters laten zien dat het goed is om voor jezelf op te komen.
Maar juist door reacties zoals die van u, heb ik zo lang getwijfeld en het niet aangedurfd. Want hoe bewijs je zoiets. Het overkwam mij zo onverwachts en ik kon niets terug doen. Het heeft mijn leven dusdanig beïnvloed waar u geen idee van heeft. Ik weet ook dat het mijn leven niet meer veranderd maar dan zijn de daders in ieder geval hopelijk gestraft. Maar ik twijfel alweer.
Bedankt. @Pieterke en @Norah8 bedankt voor uw lieve reacties
tinus1969
2 jaar geleden
@Elaine, leeft deze huisarts nog?
tinus1969
2 jaar geleden
Aanvulling: de harde waarheid is, dat een aangifte waarschijnlijk niet leidt tot een veroordeling. BEHALVE als je met een grotere groep aangifte kunt doen. Daarom: leeft deze man nog? Is hij nog medisch actief?
Verder, naast aangifte bij politie kun je ook een tuchtklacht overwegen bij het medisch tuchtcollege (iig in Nederland). Opnieuw; dat heeft allen zin als deze man nog werkzaam is, of iig als arts geregistreerd.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Wat naar voor je! Je kunt aangifte of een melding doen, maar de realiteit is dat de kans dat deze arts vervolgd en gestraft wordt, heel erg klein is. Dat is al zo als het korter geleden was, en al helemaal als het zo lang geleden is. Maar de realiteit is natuurlijk OOK dat jij er nog veel last van hebt - en hij minder....