Kun je jezelf dood laten verklaren?

Ik heb ooit iemand gesproken die dat heeft gedaan om onder de alimentatie aan zijn ex vrouw uit te komen. Het klonk zeer geloofwaardig, maar ik vraag me af hoe je het voor elkaar krijgt. Betreffende persoon had geen paspoort meer en uiteraard kun je alle diensten van overheidsinstanties wel vergeten. Maar als dat allemaal geen probleem is, kan het dan en zo ja, hoe?

14 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, sorry hoor waar houden mensen zich wel niet mee bezig.
jc54
14 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk iemand gesproken, die ZEGT dat hij dat gedaan heeft.....

Het beste antwoord

Indien een persoon vermist is kan na 5 jaren een rechtsvermoeden van overlijden worden uitgesproken door de rechtbank (art 1:414 BW). Deze termijn is 1 jaar indien bij omstandigheden die de dood zeer aannemelijk maken. De rechtbank roept de vermiste persoon dan op, indien deze vervolgens niet verschijnt wordt het rechtsvermoeden van overlijden uitgesproken. De akte die wordt opgemaakt bewijst dan dwingend tegenover een ieder dat de vermiste op de dag van uitspraak is overleden. Je kunt dit dus niet zelf doen, maar je zou dit wel iemand anders kunnen laten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik ga het niet uitproberen, maar dit lijkt me een uitstekend antwoord. Waarvoor dank!

Andere antwoorden (5)

Iedereen kan bij iedereen de dood constateren, zoals dat heet. Een arts zal alleen altijd de dood moeten vaststellen. Zelf naar het gemeentehuis lopen en zeggen dat je dood bent is onmogelijk, hiervoor moet een arts de dood vastgesteld hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een arts verklaard de dood . Ik vind het een hele typische vraag. sorry, maar leef !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ook plusje, ook voor het goed gebruiken van de juridische term!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je :)
paulus811
14 jaar geleden
Welke juridische term?
hoogstens persoonlijk failliet verklaren maar jezelf dood laten verklaren lijkt me onwaarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige methode zou kunnen zijn, dat je verdwijnt. Wanneer je na een jaar of vijf nog steeds spoorloos bent, kunnen je familieleden je dood laten verklaren.

Maar ja, wat als je dan weer terug wilt komen. Moet je alsnog met terugwerkende kracht betalen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat gaat niet, dat is een catch-22...

Net zoals in de vietnam-oorlog, als een piloot uit de oorlog weg wilde, moest hij een formulier invullen dat hij ongeschikt was om verder te dienen vanwege ontoerekeningsvatbaarheid... En daar waar de formulieren beoordeeld werden, werd gezegd: Het feit dat er hier een brief ligt vanwege ontoerekeningsvatbaarheid is toerekeningsvatbaar, derhalve werd elke aanvraag afgewezen... Dat is een catch-22...

Landloper worden is een optie, dat dan weer wel...