Dat ligt er aan.
Hoewel het zeer onverstandig is om achter het stuur te kruipen als je je niet lekker voelt, is het in principe niet verboden (omdat de grens nogal lastig te trekken is).

In de regel echter is een kater het gevolg van (overmatig) alcoholgebruik, en lang niet altijd is het alcoholgehalte in het bloed over de nacht voldoende gedaald om de volgende morgen alweer nuchter te zijn. Dikke kans dus als je een stevige kater hebt, je ook nog een stevig alcoholpromillage in je bloed hebt, waarmee je beter niet achter het stuur kunt kruipen. Los van je overige klachten.

De kater ZELF is dus geen aanleiding voor een rijverbod, de OORZAAK van de kater is dat meestal - ook de volgende ochtend- nog WEL .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dagelijks last van mijn vierpotige kater, geeft geen problemen bij het rijden maar de kater van jou blijkbaar wel, een: +
Ik heb toevallig zo'n EMA-cursus moeten volgen, en daar hadden ze het vaak over een restpercentage. Voor elk biertje dat je drinkt staat 1,5uur niet rijden.. Dus maakt niet uit hoe je je voelt als er maar voldoende tijd tussen je laatste biertje en het moment dat je achter het stuur stapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vast niet "toevallig" ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha toevallig. Je hebt goeie humor haha
Er spelen hier mijn inziens (minstens) 2 zaken:
1 of je nog teveel restalcohol in je lichaam hebt: dan zeker niet!
2 of je in staat bent te rijden. Er staat in de wet dat je ook geschikt moet zijn om in jehuidige toestand een voertuig te kunnen besturen. Dus ook met een been in het gips, beide armen in gips, ogen afgeplakt mag het niet (duidelijk). Als je met een te zware hoofdpijn of anderzinds sterk afgeleid wordt door je lichamelijke klachten en je dus niet volledig op het verkeer kan concentreren, dan mag je volgens mij niet rijden (als bestuurder).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na dat uit de hand gelopen feestje heb je netjes een taxi genomen, maar je kunt 's ochtends ook beter even wachten met het ophalen van je auto. De kans dat je brokken maakt, is met een kater een stuk groter.

Britse onderzoekers van Brunel University lieten in een kleinschalig onderzoek elf mensen in een autosimulator rijden, nuchter en met een kater. Ze hadden verwacht dat de studenten die flink hadden doorgehaald langzamer zouden rijden, zoals mensen die mobiel bellen tijdens het rijden. Maar het tegendeel blijkt waar: de katterige studenten rijden veel harder en onvoorzichtiger.

Ze rijden gemiddeld 16 km/uur harder, negeren twee keer zo vaak rood licht en stoptekens en rijden vier keer zo vaak niet netjes binnen de rijstrook.

Slechte slaap, een lage bloedsuiker en uitdroging door de alcohol is volgens de onderzoekers de oorzaak van het slechte rijgedrag. Bovendien lijken de bestuurders de invloed van hun kater te onderschatten.

Ondanks de feiten mag je met een kater wel autorijden

Toegevoegd na 28 minuten:
Het hangt er van af hoe groot de promillage is hoeveel alcohol er nog in uw bloed zit.

Uw alcoholgehalte in adem of bloed hangt af van: 1. Hoeveel alcohol u binnen krijgt (en in hoeveel tijd), 2. Persoonlijke kenmerken zoals geslacht, leeftijd, lichaamsgewicht en lichaamsbouw, 3. hoe lang het duurt voordat de alcohol weer uit uw lichaam is.

Naar het laatste moeten we kijken
Vanaf 0,5 promille komt u in een strafrechtelijke procedure terecht. Afhankelijk van het promillage krijg je een boete, rijontzegging of gevangenisstraf. Heeft u larter dan 5 jaar uw rijbewijs dan geldt 0,2 promille als maximum.

De lever laat zich niet opjagen. Trucjes werken niet. 'Flink bewegen', een 'paar koppen koffie' en 'een frisse neus' geven misschien wel een wakker gevoel, maar daar raakt u de alcohol niet sneller mee kwijt. Die blijft (meetbaar) in uw lichaam totdat de lever het heeft afgebroken.

Bij de opbouw van het promillage zijn er grote verschillen tussen personen. Bij de afbraak is dat veel minder het geval. Die anderhalf uur per standaardglas geldt voor de meeste (gezonde) mensen. Bij mensen met leverproblemen gaat het langzamer. Bij mensen die vaak grote hoeveelheden alcohol drinken gaat het iets sneller. Maar dat kwartiertje tijdwinst weegt vaak niet op tegen de grotere hoeveelheden die afgebroken moeten worden.

Als u een kater heeft bevind zich geen alcohol in uw lichaam maar wel de afbraak, u mag dus wel auto rijden maar dat is geen aanrader
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ook even je bronnen vermelden want dit lijken mij erg geknipte stukjes...