Moet ik een buitenlandse gast die maar enkele dagen bij mij blijft bij de politie aangeven?

Ik ben lid van een hospitality site waardoor er af en toe (een keer of 5 per jaar) een gast bij mij verblijft, gratis. De meeste gasten komen uit het buitenland, het merendeel niet uit de EU. Zij hebben - indien nodig - zelf voor hun visum gezorgd, daar heb ik niets mee te maken. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat élke buitenlander zich bij de vreemdelingenpolitie moet melden of dat de gastheer/vrouw dat moet doen. Bij een hotel snap ik het, daar verzorgt het personeel de aangifte. Maar gewoon thuis, zonder geldelijk gewin? 't Zijn een soort vrienden. Moet het dan ook?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doe wat uw hart u ingeeft

Het beste antwoord

Per 1 januari 2014 is de meldingsplicht bij een Visum voor Kort Verblijf (Schengenvisum) afgeschaft.

Voorheen moesten buitenlandse gasten die op familie- of partnerbezoek zich binnen 72 uur moest melden bij de vreemdelingenpolitie. Daarna moest men naar het politiebureau om zich te laten registreren. Op het politiebureau ontving men een groene kaart die moest worden ingeleverd bij vertrek uit het Schengengebied. Er waren op deze regel al een aantal uitzonderingen want bij sommige gemeentes kon je een vreemdeling digitaal registreren.
Vanaf 1 januari 2014 is deze verplichting nu komen te vervallen. Op de website van de vreemdelingenpolitie is de volgende tekst te lezen:
“Als u in Nederland aankomt voor een kort verblijf, studie of familiebezoek, moest u zich in het verleden binnen 72 uur melden bij de vreemdelingenpolitie. Vanaf 1 januari 2014 vervalt deze verplichting. Verblijft u in een hotel of bent u korter dan 3 dagen in Nederland? Dan hoeft u zich ook niet te melden. Dit is ook niet nodig als u uit de Europese Unie, Zwitserland, IJsland, Liechtenstein of Noorwegen komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank. Drie dagen of korter in Nederland, dan is er dus geen meldingsplicht meer. Maar wat als iemand 4 dagen bij mij blijft? Of als iemand een soort 'rondreis' maakt? Dus bijvoorbeeld 3 dagen bij iemand in Amsterdam, dan 3 dagen in Den Haag, dan 3 bij mij en dan nog 3 in Arnhem? Ik neem aan dat bij aankomst op Schiphol er een digitale melding is gemaakt. En wat als iemand via een ander land Nederland binnenkomt, bijvoorbeeld met de trein uit Brussel? Bij Roosendaal-grens wordt niet echt goed gecontroleerd is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bezitters van een Schengenvisum hoeven zich niet meer te melden als zij de Schengenlanden bezoeken. Lees ook de eerste regel van het antwoord van XXXIII goed. Vanaf 1 januari 2014 is deze verplichting er niet meer voor bezitters van een Schengenvisum.
België behoort ook tot het Schengengebied, dus ook geen probleem. Als men Nederland binnenkomt met een Schengenvisum, komt men altijd vanuit een Schengenland. (Behalve via Schiphol niet altijd).
@SaskiaB, heus maak je geen zorgen die meldingsplicht is afgeschaft.

Het verblijf in het Schengengebied is beperkt tot een maximum van 90 dagen binnen een periode van 180 dagen. Dit betekent dat iemand die 90 dagen in het Schengengebied is geweest, pas weer terug mag komen nadat hij 90 dagen buiten het gebied is geweest, maar dat is een ander verhaal.

Andere antwoorden (1)

Dat was wel zo voor 1 januari 2014. Dan moest iedere vreemdeling zich binnen 72 uur melden bij de vreemdelingen politie. Nu dus niet meer.
Enige wat noodzakelijk is, wel weer afhankelijk uit welk land je komt, is een visum van of <90 dagen of >90 dagen. Betreft een Schengenvisum.