Is de laatste zin in onderstaande tekst waar? (Te belachelijk voor woorden!)

Alle mannelijke inwoners met de Nederlandse nationaliteit krijgen in het jaar dat ze 18 worden van Dienstplichtzaken een brief. Hierin staat dat ze zijn ingeschreven voor de dienstplicht. Wanneer u een brief ontvangt, betekent dit niet dat u ook in dienst moet. De opkomstplicht is immers opgeschort. U wordt pas daadwerkelijk opgeroepen als de veiligheidssituatie dit vereist en het parlement zijn goedkeuring geeft.

Toegevoegd na 32 minuten:
Iemand vroeg mij waarom ik dit belachelijk vindt maar daar kan ik niet te veel over uitweiden omdat ik al eerder heb gemerkt dat vragen gesloten worden als ze te veel een mening bevatten (wat ik overigens begrijp en logisch vindt), maar ik vindt het belachelijk dat in zo een situatie (een oorlog bijvoorbeeld) burgers gedwongen kunnen worden zich bij het leger te moeten aansluiten.
Maar ik wil dat 'belachelijke' dan wel in een vraag verwoorden: Waarom worden alleen mannen opgeroepen? We zijn toch wel zover dat je dat wanstaltige 'Alle mannelijke inwoners met de Nederlandse nationaliteit' kunt veranderen in 'Alle inwoners met de Nederlandse nationaliteit.'
Dan blijft het naar mijn idee nog steeds belachelijk maar wordt er toch in ieder geval minder gegeneraliseerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,natuurlijk!
Ben je daar echt verbaasd over?
Mijn vriendje had die ook gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk wel vreemd dat dat nog steeds alleen voor mannen is dan. Niet dat ik op zo'n brief zit te wachten, maar wel achterhaald!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat niet zo vreemd pindadopje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2152 waarom niet?

Het beste antwoord

Het klopt, en dat er alleen mannen dienstplicht hebben is een traditie.
Sommige mensen zijn ervan onterecht overtuigd dat vrouwen niet kunnen vechten (Google eens op Kenau of Amazones, en vraag je af waarom vrouwen wel gewoon het leger in kunnen), sommige mensen zeggen dat in oorlogstijd vrouwen moeten baren zodat de sterfte door de oorlog opgevangen wordt (hoe moeten die vrouwen bevrucht worden als alle mannen aan het vechten zijn?).
Dus ja, het is raar. Het is echt een overblijfsel van vroeger en van ouderwetse denkwijzen.
We hebben nu een beroepsleger, wie daarin dient heeft er zelf voor gekozen. We nemen aan dat ze niet ineens allemaal ontslag nemen als er oorlog zou uitbreken (sommige mensen hebben wel ontslag genomen toen de buitenlandse missies begonnen).
Dan kunnen de mannen boven de 17 opgeroepen worden, maar de vraag is wel: zal dat in de praktijk nodig, nuttig en betaalbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies het antwoord wat ik hoopte :D

Andere antwoorden (5)

Klopt, heb deze brief pas gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. We hebben in Nederland dan misschien gene militaire dienstplicht meer (althans, deze wordt standaard ' opgeschort' ), maar in het allerergste geval (oorlog op Nederlands grondgebied) kunnen alle Nederlandse mannen van bepaalde leeftijd wel degelijk nog worden opgeroepen om het land te verdedigen. Wie zou het anders moeten doen ? Die anderhalve beroepsmilitair die we nog over hebben ?

Gelukkig is die situatie in Nederland vrij theoretisch, maar je moet natuurlijk als overheid altijd overal rekening mee houden, en dit is dus zo'n gevalletje waarvan je HOOPT dat het nooit nodig is, maar waarvan niemand echt kan garanderen dat het ook altijd zo zal blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Wie het anders zou moeten doen? Vrouwen, misschien?
Gelijke rechten = gelijke plichten, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, bamibal, daar heb je wel een goed punt:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zal in de praktijk ook best een mouw aan gepast worden. Het is echter organisatorisch wel lastig, omdat je alle emancipatie ten spijt dan wel rekening moet houden met alle vrouwen die zwanger zijn of jonge kinderen hebben en dus op ander gebied heel hard nodig. Een enkele sportieve vrouw daargelaten zou ik eerlijk gezegd nog niet met een kudde vrouwen de vijand tegemoet willen trekken....
Maar we kunnen natuurlijk altijd nog voor de soldaten sokken gaan breien ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, ik ken ook wel wat vrouwen, daar loop ik liever een blokje voor om als die pissig zijn, kolere
bamibal
12 jaar geleden
haha, of koken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maarja, ik kan eigenlijk ook helemaal niet vechten hehe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, en alle mannen die jonge kinderen hebben dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al zei, alle emancipatie ten spijt, is kinderen krijgen en zogen nu eenmaal vrouwenwerk, en dat zullen mannen nooit of te nimmer gaan overnemen. Los daarvan is het natuurlijk denkbaar dat er een ' modernere' verdeling komt en ook vrouwen wellicht opgeroepen zullen kunnen worden, en mannen die alleen staan voor een gezin zullen ook ongetwijfeld ontslagen worden van de opkomstplicht, maar alle Nederlanders oproepen, nee, dat zie ik echt bij lange na nog niet gebeuren. Oorlog is sowieso al meer een 'mannendingetje' ; als vrouwen het in de wereld voor het zeggen hadden, werd er vermoedelijk vrijwel nergens meer gevochten.
Ja dit klopt. Elke man die 18 wordt krijgt deze brief. Dit is al vanaf dat de dienstplicht is afgeschaft.

Maar wat is er belachelijk aan?
Het wil alleen maar zeggen, dat stel dat we in een grote oorlog komen, jij eventueel opgeroepen zou kunnen worden om mee te vechten voor (de vrijheid) van jouw land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is gewoon een ambtelijk stuk, zodat je op de hoogte bent. Dit komt voort uit bepaalde wetten waar de overheid zich aan dient te houden. Het lijkt belachelijk maar dat is het dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste; De dienstplicht is in nimmer afgeschaft, wel de meldingsplicht om de dienstplicht te vervullen.

Als laatste; Ja se laatste zin berust op waarheid, moet er niet aandenken dat dadelijk een vreemde mogendheid Nederland binnenvalt en iedereen en iedereen op zijn lauweren blijft rusten.

Toegevoegd na 25 minuten:
Naar aanleiding van de aanvulling het navolgende.

In het verleden is gebleken dat mannen beter instaat zijn om oorlogshandelingen te verrichten en ze dat ook nog is hen dat in korte tijd te leren.

Heeft dus niets met generaliseren en / of emancipatie te maken.