Welke conserquenties hebben 2 ziekmeldingen kort op elkaar?

Ik ben momenteel opbouwend te werk omdat ik 2 weken geleden ben geopereerd. In januari zal ik wederom worden geopereerd. Ik ben deels WIA gekeurd en mijn ziekmeldingen vallen daarom ook hieronder (baas hoeft dan niet voor ziektengeld op te draaien). Heeft het conserquenties voor mij als ik in zo'n korte tijd twee ziekmeldingen heb?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik bedoel voornamelijk hoe zit het wettelijk. Hoelang moet je 100% beter gemeld zijn tussen 2 ziekmeldingen. (volgens mij de wet poortwachter) Als ik niet binnen dat termein val, heeft dat dan conserquenties voor mij? (geen idee of het anders ligt nu het UWV mijn werkgever betaald)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Dat is niet te zeggen, dat is aan je werkgever. Altijd van het positieve uitgaan. Als jij echt niet kunt werken heb jij het recht je ziek te melden, daarbij moet je niet denken aan de consequenties daarvan, maar aan hoe jij weer zo snel mogelijk kan herstellen. Of dit consequenties heeft, ligt eraan wat voor contract je hebt, hoelang je in dienst bent, of jij, buiten je ziek zijn goed presteert, of jij bij goed ligt bij je werkgever en je collega's en hoe het bedrijf draait.
Ziek melden als je ziek bent, naar je werk als je werken kan, ook als dat een ander werk is, binnen het bedrijf, dan dat je normaal doet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of jij goed bij je werkgever en je collega's ligt,

Toegevoegd na 34 minuten:
Als jij minder dan 4 weken hebt gewerkt tussen het ziek zijn door, worden de twee ziektemeldingen gewoon als 1 keer ziek geteld. Heb jij tussendoor langer dan 4 weken gewerkt, dan telt het als 2 ziektemeldingen. Het UWV grijpt hier niet bij in, naar mijn ervaring, maar daar zal het soort werk dat je doet ook bepalend voor zijn, dat kan per persoon anders zijn, wacht het dus gewoon af. Word je opgeroepen, vertel dan de waarheid, probeer altijd zo snel mogelijk naar je huisarts te gaan, na ziekmelding. Hou je werkgever op de hoogte hoe het met je gaat, wat de werkgever ook zelf regelmatig moet checken, maar het is ook goed dit zelf te doen. Doe niets wat je herstel in de weg staat. Van harte beterschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dan krijg je spoedcontroles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je 100% beter bent verklaart, dan kan dat alleen door het UWV zijn gedaan, als je na die 100% beter verklaring weer ziek bent geworden, door hetzelfde als waarvoor je afgekeurd bent geweest, dan krijg je zeer waarschijnlijk een herkeuring indien er wordt verwacht dat je weer gedeeltelijk afgekeurd bent, je kunt dit ook zelf aanvragen bij het UWV, daar zitten wel kosten aan gebonden (ik dacht rond de 50 euro. Als je door een andere ziekte of handicap weer gedeeltelijk of geheel niet kan werken, dan moet je het hele keuringsproces en de 2 jaar ziek zijn weer door, dan verloopt het net zo, als toen je voor de eerste keer werd afgekeurd.