Mijn buurman plast in mijn tuin vanop zijn tuinpad. Ik weet dat ik zijn tuinpad niet mag filmen.. Hoe (laten) vaststellen om hier verder mee te gaan?

Wij zijn relatief nieuw in de staat (3j), een jong koppel waar onze buren voornamelijk oudere koppels zijn. We komen met de meeste van onze buren goed over een, behalve één van onze naaste buren.

De man, is een rolmodel voor "eikel van de straat". Als er niets is om over te klagen zoekt hij wel iets of provoceert hij op alle mogelijke manieren.

Wij hebben dit zo lang mogelijk proberen negeren en hem mijden maar sinds kort heb ik gemerkt dat hij van op zijn tuinpad in onze tuin plast. Buiten het feit dat dit gewoon walgelijk & laag is, vind ik het vooral erg voor onze peuters die graag in de tuin spelen.

Hem hiermee confronteren heeft weinig zin, gezien dit daar toch in een woord tegen woord verhaal zou eindigen.

Hoe kan ik dit laten vaststellen? Ik wil iets in handen zodat het niet meer woord tegen woord is maar dat ik kan bewijzen dat hij het doet en het niet kan ontkennen mochten we hiermee willen verder gaan.

Voor zover ik begrijp mag ik enkel mijn eigen tuin filmen (mits voldaan te hebben aan enkele voorwaarden).

Als ik onze volledig omheining (draad) zou filmen staat een stuk van zijn tuinpad er logischer wijs ook gedeeltelijk op. Hij dus onherkenbaar gefilmd worden tot +- zijn middel, maar wel op zijn grond. Mag dit, en/of zijn er andere manieren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
10.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou tijdelijk een verdekt schrikdraadje leggen, je hoort de buurman vanzelf als hij weer in je tuin plast :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het hebt gezien dan neem ik aan de er een volgende keer komt dat je het ziet zodat je er gelijk op af kunt stappen en hem er direct mee confronteert.
Er valt dan weinig te ontkennen en hij zal niet verwachten dat je op hem af stapt.
Edraket
9 jaar geleden
Je hoeft dit niet te filmen.
Je hebt het gezien en je spreekt hem daarover aan.
Hij zal het natuurlijk ontkennen, maar dat is niet belangrijk.
Hij weet dan, dat je hem in de gaten hebt.
Voorlopig is dat het enige dat je kunt doen.
Je moet dit probleem zelf oplossen.
Aan de politie heb je niets.
Wat R60M zegt is het enige wat help tegen dit soort eikels.
jc54
9 jaar geleden
Als het regelmatig gebeurt op dezelfde plek, dan is dat aantoonbaar. Gras en planten verbranden (gaan dood). Je zou er ook een keer een zeiltje kunnen leggen en plas opvangen, ook dán heb je bewijs.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
hij pist je tuin vol en dan maak jij je zorgen dat je dat niet mag filmen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk er aan dat het schrikdraad op een afstand moet staan dat de straal nog niet gebroken is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is een hoge schutting geen oplossing?
flyingcrow
9 jaar geleden
Te gek voor woorden,heeft hij thuis geen plee?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit lijkt mij een hele mooie vraag voor de Rijdende Rechter. Ook meer om je de kosten te besparen voor een civiele procedure en alles wat erbij komt kijken. Moet je ook gelijk even aan de redactie vragen hoe je dit het beste in beeld kan brengen, zodat het rechtsgeldig is, laat even weten wanneer het word uitgezonden? Succes
Bordensteker
9 jaar geleden
Je moet verder denken.
Je schrijft dat je in elk geval bewijzen in handen wilt hebben “mocht je hiermee verder willen gaan”.
Bewijs in handen hebben zou ik ook willen. Maar wat kun je er mee bereiken?
Hij zal niet gaan verhuizen, en als je hem dwingt hiermee op te houden, dan verzint hij vast wel iets anders om je te treiteren en uit te dagen. En jou een onveilig gevoel te geven zodat je kinderen niet in de tuin mogen.
Ik ben bang dat hij (zoals je zelf schrijft) niet voor één gat te vangen is ;-) en dat hij overtuigd moet worden dat hemzelf óók effectief het leven zuur gemaakt kan worden.
Uiteindelijk denk ik dat je daarvoor hulp of advies van een wijkagent of zo zult moeten inroepen.
Misschien valt het onder huisvredebreuk, en misschien zijn hier gewoon geen woorden voor, maar dat moet niet verhinderen dat er iets gebeurt. Er zijn veel horken en hufters in het land, en veel lijdenden zijn u al voorgegaan.
Kijk eens in de vele online publikaties die er zijn over het onderwerp “burenoverlast”.
Het in veel van die adviezen genoemde eerste stadium van eens vriendelijk met de overlastgever gaan praten al een gepasseerd station is. Als je over de nadien volgende mogelijkheden hebt nagedacht, kan dat je helpen niet “ten einde raad” over te komen bij hem, want jij weet dan al hoe de vervolgstappen er uit kunnen zien. In de tussentijd dat je uitzoekt of je iets zou kunnen met fotografische bewijzen zou je indien mogelijk alvast moeten noteren wanneer je het hem ziet doen. Een lijst met data en tijdstippen maakt denk ik meer indruk dan de klacht dat het “regelmatig” geconstateerd is
Als blijkt dat je inderdaad met fotografisch of gefilmd bewijs iets in handen zou hebben, dan heb je een goede reden om daar echt “voor te gaan zitten”. Ik ben met Edraket eens dat het prima is als je het zelf kunt oplossen, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat hij je altijd zal kunnen overtroeven, tenzij hij weet dat hij zwaarder teruggepakt zal kunnen worden. Tenzij je zelf met stront wil gaan gooien (tegenover één persoon kun je dat op munitievoorraad winnen, maar dat is escalatie en niet van het zuiverste water), zul je denk ik hulp nodig hebben.

Antwoorden (6)

Stiekem toch filmen en naar de politie. Wel wachten tot je een paar keer gefilmd hebt. Zodat er een patroon zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou op het moment dat je hem ziet plassen naar hem toe lopen en hem vragen (sommeren) hiermee te stoppen. Wanneer dit niet helpt zou ik het nog een keer zo doen maar dan met een camera in mijn hand en tegen hem zeggen wanneer je hem dit weer ziet doen je er een filmpje van maakt en er mee naar de politie gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Schrikdraadje plaatsen lijkt me geen goede oplossing daar vraagsteller kleine kinderen in de tuin heeft spelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je zou moeten te weten komen is of hij dat altijd al gedaan heeft Zo niet, dan kan het zijn manier zijn om te zeggen dat de verandering van "buur" moeilijk voor hem is. Of misschien hebben jullie bv. meer materiële welstand of meer huiselijk geluk dan hij enz.. en uit hij op die manier zijn frustratie. Mogelijk heeft die man niet al zijn verstandelijke vermogens, of alleszins een lage sociale spiegel waardoor hij toch op bijzondere wijze één of andere frustratie uit.
Aan de andere kant : niets wat er in je leven is, is er zomaar. Dus je hebt met die buurman een les voor jezelf te leren. Begin hem met andere ogen te bekijken. Je hebt natuurlijk die huisje-tuintje argumenten als "voor de ukjes is dit niet leuk", maar het gaat over jezelf. Wat maakt die buurman in je los, welk gevoel in jezelf vraagt hier erkenning? Heb je het bv. anders ook moeilijk met grenzen afbakenen? Of kan je je boosheid bv. moeilijk voelen en uiten? enz... Kijk wanneer je dat gevoel nog hebt of gehad hebt, en ga ermee aan de slag, laat het toe.
Wat de buurman zelf betreft : stop met hem als "de vijand" te beschouwen en hem achter zijn rug uit te kafferen. Al wat je geeft, komt naar je terug. Hij is in een "kleine-jongen-modus" beland door één of andere reden, dus benader hem ook zo. Probeer vriendelijk tegen hem te zijn, en ga zeker wél met hem praten. Niet vanuit "die eikel moet es een lesje leren", want dan kan je krijgen dat de zaken erger worden. Wees vriendelijk, maar kordaat, zoals je naar een kleine jongen bent. Probeer het met humor (ik weet het, het is erg moeilijk wat ik schrijf...) en begrip. En als je hem zie plassen, ga er dan gewoon naartoe en zeg dat je dat heel erg vies vindt. Maar doe dit bij voorkeur nadat je hem eerst vriendelijk bejegend hebt. Nu is hij wellicht vol wantrouwen en weerstand. Als hij het blijft doen, kan je zeggen dat hij moet stoppen of dat je anders de politie inschakelt. Want dat je het erg vies vindt voor je kindjes. En dat voor zo een kerel als hij het ook toch wat raar is.
Ik weet niet hoe oud de man is en hoe hij voor de rest leeft, maar het gedrag kan zoals al gezegd ook een teken zijn van beperkte geestelijke vermogens. Dan kan je misschien naar één of ander sociaal centrum bellen om te vragen wat je er best mee doet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Belangrijkste is : focus er niet teveel op, maak het niet groter dan het is. Maar daar kom je weer bij jezelf uit natuurlijk, en bij wat die man in je oproept.
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
repressie leidt niet tot oplossingen. je ziet in landen waar er zware repressie is er op langere termijn geen teruggang van het criminaliteitscijfer. mensen worden niet geboren als "tuinpisser". die man heeft bepaalde dingen meegemaakt of is ziek. Als je mensen die zich al "uitgesloten" voelen en hierop "verkeerd" reageren, nog meer gaat uitsluiten en uitkafferen leidt dit tot een reactie van nog meer uitsluiting en nog meer ongewenst gedrag.
Plus is en blijft het een buurman, dus iemand die naast hen woont en die ze elke dag zien.
En het is zo raar om meteen externen in te schakelen om het probleem op te lossen. Vroeger gingen mensen gewoon naar elkaar toe en spraken elkaar aan op ongewenst gedrag. Nu wordt er meteen gefilmd en politie erbij gehaald. Beetje overtrokken denk ik qua eerste reactie.
Ik blijf erbij : hem op "heterdaad" aanspreken op een kordate en vriendelijke toon is de eerste stap. Zo zouden onze grootvaders het ook gedaan hebben, en dat waren geen geitenwollensokken.
Verder goed kijken of die man niets mankeert (bv; beginnende dementie, wat ook te zien kan zijn aan de manier waarop hij zich kleedt, zijn huis verzorgt enz...) en desnoods hulp vragen bij een instantie die daar iets van weet (ik denk dat er zelfs over het plassen in de tuin al informatie gevraagd kan worden...).
Bij geweld e.d. moet er natuurlijk wél direct kordaat worden opgetreden, maar deze situatie kan men ook eerst proberen anders aan te pakken.
Ik wist niet dat het verboden is om, om deze reden, de tuin van de buren te filmen, veel bewakingscamera's doen dit ook. Koop een leuke bwmewakingscamera bij de Makro ofzo en dit zal waarschijnlijk al preventief werken. Zo niet, maak zijn tuinpad onherkenbaar en confronteer hem ermee. Als dit niet helpt zul je voor de uiterste middwlen moeten gaan en naar de politie gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De man is denk ik niet helemaal goed bij zijn hoofd, want hij heeft toch gewoon een wc in zijn huis? Vraag hem waarom hij niet gewoon in zijn huis plast. Misschien zit de wc wel verstopt. Biedt je hulp aan. Helpt dit niet, gooi dan zo lang een emmer water op de plekken waar hij plast, dan wordt de urine verdund.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als het tuinpad zichtbaar is van de openbare weg, mag je daar foto's of een film van maken. Met dit "op heterdaad" bewijs zou je naar de politie kunnen gaan.
Geen fijne oplossing. Misschien dat je met dit materiaal eerst naar je buurman kunt stappen en hem hierover aan kunt spreken. Wellicht is er een stichting voor sociaal maatschappelijk werk in de plaats waar je woont. Die kunnen soms bemiddelen in zaken van burentwist.