wat gebeurd er met beslaglegging na ontvankelijke procedure?

beslag op asbus in procedure fouten waardoor rechtbank eisen ontvankelijk heeft verklaard, wat eiser reageert al 2 maanden na uitspraak niet meer wat gebeurt er met beslaglegging?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De houder van het crematorium draagt zorg voor de bewaring van een asbus gedurende minimaal een maand na het bergen van de as in de bus.
Het beslag leggen op een asbus zou kunnen inhouden dat de bevoegdheid van artikel 63, lid 2, van de Wet op de Lijkbezorging tijdelijk wordt opgeschort.
Als de eiser ontvankelijk is verklaard blijft de houder van het crematorium zorgdragen voor de bewaring van de asbus totdat de eiser reageert.
Veel crematoria willen geen tien jaar wachten als men niets van zich laat horen.Er kan in de algemene voorwaarden (of bij gemeentelijke crematoria in een beheersverordening) geregeld zijn dat men de as bijvoorbeeld na een jaar zal verstrooien.
Wat beslist niet mag, is dat het crematorium de asbus alsnog aan andere nabestaanden geeft, als de eiser niets van zich laat horen. Alleen als het crematorium de asbus mag ruimen - en dat zal in veel gevallen formeel pas na 10 jaar mogen - mag het de asbus aan andere nabestaanden geven, in plaats van ruiming. Pas dan heeft namelijk de rechthebbende geen rechten meer.