Kan een gezinsvoogd een woningruil/verhuizing tegenwerken/weigeren ?

Ik ben al een poosje bezig met een woningruil en nu laat de ruilkandidaat weten dat haar gezinsvoogd het niet goedkeurd dat ze naar een "nettere" "betere" buurt verhuisd als waar ze nu zit tussen het tuig,als het ware in The Ghetto...
Kan dit zomaar ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (2)

Indien zij onder curatele staat, kan hij dit wel doen.
Als zij niet eigenmachtig beslissingen kan nemen, dan moet hij dat zelfs om haar te behoeden voor fouten.
Je weet de redenen niet, neem ik aan dus hij zal er wel een reden voor hebben. Misschien kan zij de huur dan niet opbrengen of loopt ze kans in die buurt niet geaccepteerd te worden en zodoende als overlast bezorger op straat te worden gezet. Ik ken de persoon en de situatie niet dus kan alleen maar raden naar de reden. Het feit blijft, dat hij er wel zeggenschap in heeft onder bepaalde omstandigheden.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Ja zeker in dit geval wel. Normaliter als je zelf een gezinsvoogd aanstelt omdat je bijv. weduwe geworden bent met kleine kinderen, dan heeft deze verder niets te vertellen of af te dwingen waar jij gaat wonen. Maar bij een aangestelde gezinsvoogd zoals bij Bureau Jeugdzorg o.d dan heeft deze wel een bindende invloed.
Moeilijk...
Als er zaken spelen van het kind dat nu op een speciale school zit of omgangsregeling met de andere ouder, dan zou het kunnen dat de Voogd daar gelijk in heeft.
Het zal zeker niet gaan om de reden die je hier noemt.

***************

Gezinsvoogd
U krijgt te maken met een maatschappelijk werker die in dienst is van Bureau Jeugdzorg (zeggen we verder voor het gemak). Dit is de GEZINSVOOGD.
U moet doen wat de gezinsvoogd zegt als het over verzorging en opvoeding gaat.
Het betekent dus in feite dat uw opvoeding en verzorging Onder Toezicht Staan.

Maar u hebt nog steeds het ouderlijk gezag. Dat betekent dat u doet en beslist wat u altijd deed. Dus naar de ouderavond op school, uw kind op voetballen doen of hem eraf halen, hem naar de tandarts sturen, verhuizen. U hebt nergens toestemming voor nodig.
Wilt u bijvoorbeeld uw kind voor een jaar bij zijn grootmoeder in Egypte laten wonen? Zeg het niet tegen de gezinsvoogd maar doe het gewoon. Als uw kind bij zijn oma aangekomen is, vertelt u het pas. Anders wordt het waarschijnlijk krachtig tegengewerkt.

Als de gezinsvoogd u een SCHRIFTELIJKE AANWIJZING geeft, dus u in een brief vertelt dat u iets moet doen of laten, wordt het ernstig. Als u het een paar keer niet doet, kunt u uw ouderlijk gezag kwijtraken.

Uithuisplaatsing
Als de gezinsvoogd het nodig vindt, vraagt Bureau Jeugdzorg aan de kinderrechter om een uithuisplaatsing. Dat kan in een pleeggezin zijn of in een tehuis.
De helft van de kinderen met een OTS wordt bij hun ouders weggehaald. Vertel over de uithuisplaatsing aan de school, en leg meteen uit dat u nog gewoon het ouderlijk gezag hebt.
U bent dus degene die toestemming geeft voor de schoolarts, u bent degene die zijn rapport moet krijgen. Scholen weten vaak niet hoe het zit. Laat dit boekje zien!

nog veel meer info

http://www.stichtingkog.info/pages/publicaties/mijn-kind.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat dàar het moeilijke punt zit ja. Maar goed, op afstand kan dat natuurlijk niet beoordeeld worden, maar het zou zeker een reden kunnen zijn.