Wat kan je van je werkgever verwachten als je je gediscrimineerd voelt op werk?

Op werk kan ik niet anders dan constant communiceren met collega's, wat ik ook vaak gezellig vind. Het hoort bij mijn werk, dat ik zoveel mogelijk moet blijven communiceren.

Nou werk ik vast maar 1 dag in de week, maar vaak voel ik me, vanwege mijn afkomst (geboren in Koerdistan), gediscrimineerd door turkse "collega's". Dit heb ik via een mail aangegeven bij mijn bazin. Ik heb als reactie gekregen dat ze een gesprek met me wil aangaan.

Wat kan ik, wettelijk gezien, verwachten van dit gesprek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik hier je plaatje zie, dan kan het zijn dat je turkse collega's zich ook aangevallen voelen. sinds 1918 bestaat koerdistan ook niet meer, waarom moet je je perse dan zo identificeren? voel je je beter dan je turkse collega's? nogmaals een rede dat zij zich aangevallen kunnen voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik op mijn profielafbeelding de tekst heb staan "Stop murdering Kurds" voelen mijn turkse collega's zich aangevallen en ben ik zelf eigenlijk de boosdoener. Logisch..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hier geen anti PKK plaatjes gezien, buiten dat, is "stop murdering people" geen betere?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben in Nederland geboren en getogen. Zou ik (als ik in Frankrijk ga wonen) mij niet mogen identificeren alszijnde Nederlandse bij mijn "eveneens in Frankrijk wonende" belgische collega's omdat ze zich anders gediscrimineerd voelen, dat ze denken dat ik me beter voel omdat ik me Nederlands noem en geen belgische? Moet ik me dan als Belgische voordoen omdat ik toevallig ook Nederlands kan praten net als die collega's? (al zou Nederland ineens niet meer bestaan en Belgie wel? Dat is toch absurt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mosibfu, houd PKK hierbuiten. Dat heeft niets te maken met het onderwerp/vraag. Torrie, het is ook weer niet zo dat ik door nationalistische gevoelens aan iedereen duidelijk wil maken dat ik in Koerdistan geboren ben. Ik ben ondertussen meer een Nederlander dan veel andere, wel in Nederland geboren, Nederlanders. Desondanks weiger ik te ontkennen waar ik geboren ben. En dat is voor sommigen een probleem. dubossies, dat zou inderdaad nogal bizar zijn als het je ooit zou overkomen, toch? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
torrie, dat is mijn halve punt, koerdistan bestaat officieel niet meer sinds 1918 (behalve een stukje in noord irak geloof ik), en ik snap dat best machiaveli zijn culturele komaf niet laat vervallen. Maar waar er 2 vechten zijn er 2 fout, en daar vechten er 2, met verliezen aan allebei de kanten. Dit zullen zijn collega's ook weten. Maar er zal toch ergens iemand een middenweg moeten komen, en dat begint met iets kleins zoals "stop murdering people" in plaats van stop murdering 1 kant. en aangezien er iemand hier de huidige situatie dwarszit, kan die het netzogoed aanpakken, in de hoop dat het meer mensen helpt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mosibfu, "Waar er 2 vechten zijn er 2 fout" geldt natuurlijk niet altijd. 1 partij is altijd de aanstichter en de andere partij de verdediger. Nu rest de vraag: Wie van de 2 is de aanstichter en welke de verdediger.
Verder zou er in dit land geen oorlog gevoerd moeten worden over een probleem in een of meerdere andere landen tussen die afkomstigen onderling.

Het beste antwoord

Wettelijk gezien niks.

Jij geeft aan dat je je onprettig voelt op de werkvloer (je voelt je gediscrimineerd) En je leidinggevende wil daarover een gesprek hebben.

Met wat geluk kan dit intern opgelost worden. Als dit gesprek negatief uitpakt dan kun je altijd nog juridische stappen ondernemen.

Maar aankomend gesprek heeft weinig met de wet te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je werkgever moet zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en moet discriminatie tegengaan.

Maar gezien de verhouding tussen Turken en Koerden zal dit niet makkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gediscrimineerd voelen op je werk is bijzonder ongewenst. Jouw werkgever hoort te zorgen (meewerken aan) dat jij je prettig voelt op je werk. Je bazin zal moeten nagaan wat jouw gevoel is, waar het vandaan komt, en zal moeten uitzoeken wie de boosdoeners zijn, en gepaste maatregelen treffen.
Tegelijkertijd kan het zo zijn, dat jouw weerbaarheid en/of assertiviteit verbeterd moet worden, om te kunnen omgaan met de reacties van je collega's. Jouw bazin kan je daarvoor trainingen aanbieden.
Inzet en onderzoek van je bazin met het doel jouw weer een goede werkplek te geven, dat is derhalve wat je mag verwachten. Gaat het gesprek niet in die richting, dan zou ik snel jouw verwachtingen duidelijk maken, en het gesprek stoppen als het niet goed loopt.
Oh ja, als jullie afspraken maken, zet deze op papier en zorg dat jullie die allebei ondertekenen. je kan later nooit weten, waar je dit voor nodig hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord, dank u. Ik zal eens kijken hoe het uitpakt. Hopelijk levert het wat op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hoop ik ook, succes ermee!