Het MEE een bemiddelingsburo voor verstandelijk en lichamelijk beperkten wil de zorg niet meer leveren, hoe kun je het beste bezwaar maken?

Ik en mijn ouders hadden samen een afspraak met het MEE, om een goede woon plek samen te zoeken, nu hebben ze het stop gezet, volgens hun zeggen dat we proactief bezig zijn.

Ze willen ons niet meer helpen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Als je het zelf kan dan helpen ze niet meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ ronron1212 Maar dat was de afspraak dat we samen dit deden, en we hebben alles met hun in overleg besproken, en de reactie van u, kunt u dat nader toelichten?
ronron1212
8 jaar geleden
Liaes12 heeft net een perfect antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het verschrikkelijk dat ze zo met mensen omgaan, dit hadden ze bij het begin moeten zeggen, dan was ik er nooit aan begonnen, voor mij hoef het niet meer het leven!

Antwoorden (1)

MEE is geen bemiddelingsbureau en levert ook geen zorg. Wat zij doen, is cliëntondersteuning. Ze helpen mensen bij het vinden van de juiste instanties, het verwoorden van hun hulpvraag, en geven advies. Dat is vooral handig als je zelf niet weet hoe je bijvoorbeeld een aanvraag voor zorg of een hulpmiddel moet aanpakken. Als je dit zelf kunt, heb je geen hulp nodig van MEE en heeft hun hulp ook weinig meerwaarde. Als zij zeggen dat je al pro-actief bezig bent, vinden ze dat je het prima zonder hun hulp kunt regelen allemaal.

Als jij het hier niet mee eens bent, zul je moeten aangeven wat de dingen zijn waar jij níet zelf uit komt, en duidelijk moeten maken welke hulp je hierbij nodig hebt en wat je van hen verwacht. Er is echter geen sprake van een officieel besluit of een indicatie, dus je kunt hier geen bezwaar tegen maken. Je kunt natuurlijk wel een klacht indienen of gewoon opnieuw een hulpvraag voorleggen.

Iets anders wat misschien op de achtergrond meespeelt, is dat met de overheveling van de AWBZ en de invoering van de WLZ ook de financiering van de cliëntondersteuning is veranderd. Het hangt af van de gemeente waar je woont of je nog terecht kunt bij MEE of dat ze een andere organisatie hebben aangewezen voor het leveren van cliëntondersteuning. Het kan handig zijn om na te vragen hoe dit zit in jouw gemeente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist, ze helpen de cliënten om zelfstandig naar oplossingen te zoeken, zodra je dat kan, heb je hun hulp niet meer nodig . Hier nog wat leesvoer voor maas:
http://www.mee.nl/gemeenten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12
Mijn indicatie is VG6, hoe kan ik dan bezwaar maken? de manager heeft dit besloten.
Wat kan ik doen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Maas82: je indicatie heeft niets te maken met de cliëntondersteuning door MEE. Hooguit kan MEE je helpen bij het aanvragen van een indicatie of een verlenging daarvan, maar de zorg die geleverd wordt door de zorginstelling of - als je een PGB hebt - je eigen medewerkers, wordt betaald vanuit je zorgzwaartepakket. MEE staat daar los van, en kan mensen - of er nu een indicatie is voor zorg of niet - adviseren over de stappen die je kunt nemen om je zorg goed te regelen. Ik weet verder niet waar je bezwaar tegen wilt maken en welke manager je bedoelt. Kun je daar iets meer over zeggen? Bedoel je een manager van MEE, en is het hun besluit waar je bezwaar tegen wilt maken? Dat kan dus niet, zoals ik al uitlegde in mijn antwoord. Als MEE je zou helpen met een bezwaar tegen bijvoorbeeld de gestelde indicatie, moet je je bezwaar indienen bij de instelling die die indicatie heeft gesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus! +