Op basis van welke wet kan Nederland IS strijders, maar ook gezinnen, tegenhouden naar Syrie af te reizen?

Ik begrijp niet dat men volwassen mensen kan tegenhouden die vrijwillig in Syrie willen gaan wonen of elders in de IS. Op basis van welke wet is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Ivana
9 jaar geleden
Het gaat niet zozeer om wonen in een ander land, maar om het aansluiten bij een terroristische groepering en de claim dat de IS een staat is. Maar de IS is geen staat en Isis een terroristische groepering.
Op grond van wetten mag je de onderdanen ervan weerhouden zich hierbij aan te sluiten en is dit strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, dan zal men eerst moeten bewijzen welke ongeoorloofde reden het uitreisdoel van de reziger is. Men moet echt de weg kwijt zijn als men luidkeels op Schiphol gaat vertellen dat het reisdoel aansluting is bij een terreurgroep. Via ronselaars gaat er een lange tijd van ondergrondse voorbereiding van de reis aan vooraf. Het samenstellen van de bewijslast vergt veel tijd, geld en mankracht (o.a. uitbreiding van de sterkte van inlichtingen- en veiligheidsdiensten, uitbreiding van recherchecapaciteit). Er moet grote zorgvuldigheid worden betracht bij het verkrijgen van bewijzen, zeker als Nederland zich Rechtsstaat wil blijven noemen.

Het beste antwoord

Er is geen wet op grond waarvan men momenteel (half)-volwassen personen kan verbieden om naar welk land dan ook af te reizen.
Het opleggen van een uitreisverbod kan worden overwogen als bekend is via officiële inlichtingendiensten dat iemand mogelijk banden heeft met Syrische extremisten. Als vaststaat dat men afreist met terroristische doeleinden kan bij de terugkomst de staatsveiligheid in het geding komen. Daarom probeert men wel zoveel mogelijk te voorkómen dat ze uitreizen.
In principe mogen meerderjarige Nederlanders migreren als ze dat echt zouden willen. Voor minderjarigen geldt dat Nederland de plicht heeft ze niet zomaar, zonder ouderlijk toezicht of toestemming, naar het buitenland te laten vertrekken. Eventueel tegenhouden gebeurt dan in overleg met de Kinderbescherming.

Het Verdrag inzake de Voorkoming en de Bestraffing van Genocide, kortweg het Genocideverdrag, gaat niet over uitreisverboden. Het Verdrag gaat over het bestraffen van gepleegde genocidemisdrijven. De misdrijven uit het genocideverdrag vallen sinds 2001 onder de jurisdictie van het Internationaal Strafhof in Den Haag, dan nog alleen als het land in kwestie de rechtsmacht van het Hof heeft erkend.

http://wetten.overheid.nl/BWBV0005551/geldigheidsdatum_13-09-2014
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, helder!

Andere antwoorden (1)

Niet zozeer op grond van een wet, maar op grond van het internationale genocide-verdrag. Het IS-kalifaat pleegt genocide; de Staat der Nederlanden heeft zich via dat verdrag verplicht om genocide tegen te gaan.
tinus1969
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus
ronron1212
9 jaar geleden
Er is een wetgeving over terroristme.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit antwoord is niet goed. Men kan afreizen naar Syrië (nog) niet verbieden.
Op grond van het Genocide Verdrag kan men hooguit mensen berechten als blijkt dat zij deel hebben genomen aan genocide-praktijken en zelfs dat bewijzen valt niet mee. http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron, er is inderdaad wetgeving Terrorismebestrijding.
In de Wet Terroristische Misdrijven (wetsvoorstel nr. 28463) worden terroristische misdrijven afzonderlijk omschreven en worden misdrijven die beogen terroristische misdrijven voor te bereiden of gemakkelijk te maken zwaarder bestraft. Zij behandelt geen Uit- of Inreis verboden.
Het kabinet wil wel voorkomen dat mensen uitreizen naar conflictgebieden om zich aan te sluiten bij bepaalde groeperingen, zoals ISIS, AQ en Jabhat al Nusra in Syrie. Zij wil dit doen door middel van het ongeldig laten verklaren of intrekken van het paspoort, maar alleen indien er gegronde vermoedens bestaan dat iemand wil uitreizen naar een conflictgebied om zich daar aan te sluiten bij terreurbewegingen.