Mag iemand 's nachts zomaar door je tuin lopen?

Dit was ten tijde van een brandstichting periode bij ons in de buurt. We vonden dit heel verdacht, maar de politie zei dat wie dat wil zomaar door je tuin heen mag lopen! Dat is toch raar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K

Het beste antwoord

Artikel 461
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Als je wilt verbieden dat iemand jouw eigen grond betreedt, dan dien je de grond te omheinen en duidelijk en herkenbaar aan te geven met het bekende blauwe bordje art. 461 dat dit verboden is. Dit geldt dan voor iedereen, ook voor de postbode.
Als iemand het toch doet, dan dien je de politie te waarschuwen, want die kan alleen handelend optreden en eventueel een proces verbaal maken.

Geef je het verbod niet aan dan mag iedereen je grond betreden en als je die iemand van je terrein schopt zoals enkele beantwoorders suggereren, kun je worden aangeklaagd.

This is The Netherlands and not the USA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee dat mag niet. Mijn tuin hoort bij mijn eigendom. Mocht er iemand onaangekondigd bij mij in de tuin lopen en hij is iets van plan, dan gaat hij niet via dezelfde weg naar buiten, maar liggend op een brancard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o jammer, ik zie al een min staan.. 1 of andere zure zult die zelf misschien vaak op andermans gebied komt... :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:P ik denk dat het iemand is die begrijpt dat in dat geval jij degene bent die opgepakt wordt en helaas niet degene die in je tuin rondliep. Weer een gevalletje van scheve wetgeving hier in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik denk dat ik hem dan knockout over de schutting gooi bij de buren... mijn naam is haas.... Hij valt toch niet op tussen het onkruid daar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ben jij een stoere jongen zeg. Wees er maar trots op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weinig humor hier zeg.. trouwens, laatste keer dat ik keek was ik nog een meisje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de Evil Elmo een verkeerde indruk gaf :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi. Ik ben wel potig. No sizzy:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freespit op je foto kijk je wel kwaad. Ze durven niet eens in je tuin te komen.
Dit mag dus niet en wordt in een juridische term "erfvredebreuk" genoemd.
Dit wordt wel minder zwaar aangerekend dan huisvredebreuk, dus wanneer iemand ongewenst bij jou binnen staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
dit klopt niet helemaal. huis-, lokaal,- en erfvredebreuk wordt pas van toepassing, als de indringer gevorderd is, om weg te gaan en hier vervolgens geen gehoor aan geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als iemand niet thuis is, dan vordert niemand hem en mag hij rustig zijn gang gaan? Raar land...
ronron1212
12 jaar geleden
Onzin. Het is alleen niet makelijk te bewijzen dat iemand in je tuin heeft gestaan als je niet thuis bent.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
het is in elk geval geen onzin dat het niet onder erf- lokaal en huisvredebreuk valt.
Ja Nederland is een scheef land, dit mag.
Sterker nog, als jij een hark in je tuin hebt liggen en ik stap hier midden in de nacht op (ondanks dat ik niks in je tuin te zoeken heb) en ik raak hierdoor gewond, kan ik jou aanklagen.
Het is triest dat het allemaal kan hier, maar helaas is het niet anders.
Ik heb een tijd last gehad van een stalker, deze vond het een hobby om `s nachts laat voor mijn raam te staan gluren, ik in de verlichte woonkamer kon dus niet naar buiten kijken. Het harde bewijs kwam pas toen er sneeuw lag en er steeds voetstappen voor mijn achter raam stonden (terwijl ik bijna nooit achterhuis ben en zeker niet bij het raam, behalve om de ramen te wassen maar dat doe ik dan weer niet in de winter). Ik wilde een struikel draad in de tuin hangen met blikjes oid eraan, zodat ik zou horen dat er iemand in de tuin was. Dit werd dus afgeraden door de politie wegens de kans op letselschade bij de stalker!!!!!
Ik heb het nu opgelost met een grote bouwlamp op sensor, als iemand in de tuin staat is de hele handel verlicht, dit schrikt af. Maar het is eigenlijk van den zotte dat je niet je eigen terrein mag verdedigen!
Het wordt nog erger wanneer er iemand in je huis zou zijn (inbreker etc) zelfs deze mag je niets aan doen, maar moet je duidelijk maken dat ie niet in zijn eigen huis is. (met je tv onder zijn arm en je pc onder de andere)
Je moet er dus vanuitgaan dat hij geen kwaad in de zin heeft, maar in de war is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare wetgeving hier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag idd best een inbreker neermeppen als je 'm betrapt, maar zelfs dan moet je nog oppassen, als ie zich bijvoorbeeld net omdraait als je uithaalt en je raakt 'm van achter ben jij de eerste die door de politie word afgevoerd.
Of het s'nachts of overdag is maakt niet uit. Jou tuin is van jou en mG niemand ongevraagd door heen banjeren. Als het duidelijk is afgebakend is dit inderdaad erfvredebreuk en kan je daar gewoon aangifte van doen. Helaas mag je in Nederland ( nog ) niet je eigen spillen verdedigen en hem van je eigentereim afmeppen. ( dan doen ze weer aangifte tegen jou van geweldpleging ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Klopt +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet. Zie reactie wildelely!
Dat ligt er aan. Als het niet duidelijk is dat je niet wil dat iemand in je tuin komt, dan mag het gewoon. Het wordt wel als asociaal ervaren.

Volgens artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht mag je ergens niet komen als het je duidelijk is gemaakt. Daarvoor hoeft er dus géén bordje te staan van artikel 461 (meestal blauw met witte letters). Het kan wel een hulpmiddel zijn.

Wat bedoelt artikel 461 dan? Je moet het kenbaar maken dat je er niet mag komen. Dat kan dus middels een hekwerk doen, een poort die dicht is (hoeft niet op slot) of een bordje met 'Verboden toegang' of iets dergelijks. Doe je dat niet, dan mag je er gewoon komen. In principe bedetekent dat je iemands achtertuin in mag lopen als er geen hek, dichte poort of bordje is.

Oja, dit heb ik onthouden van de blauwe maandag dat ik Rechten gestudeerd heb ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat vind ik ook raar. Maar het lullige is dat ik ongeveer een jaartje geleden nu, een melding heb gemaakt van een soort gelijk incident, bij de politie En ik kreeg inderdaad het zelfde te horen als jij, dus kennelijk vind de politie toch dat het mag. Die mening deel ikzelf trouwens niet met de politie want ik zit er echt niet op te wachten dat er een vreemde bij mij in de tuin loopt zonder mijn toestemming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nope dat mag niet,overdag toch wel niet.eerst toestemming vragen.geld niet voor noodgevallen