Kom je als ex overvaller nog in aanmerking voor een VOG?

Ik heb begrepen dat de terugkijk tijd 4 of 5 jaar is. Alleen voor moord en zedendelicten niet.

5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (3)

Geen standaardantwoord op te geven.

Standaard is de terugkijktijd inderdaad 4 jaar. (Er zijn functies waarvoor een langere terugkijktermijn geldt, zie de bron.)

Er wordt echter ook nog op iets anders gelet:

"Risico en belangenafweging

Justis kijkt of de gepleegde strafbare feiten een risico voor de samenleving zouden opleveren, als deze in de beoogde functie zouden worden herhaald. Snelheidsovertredingen zijn bijvoorbeeld relevant voor iemand die taxichauffeur of koerier wil worden, maar niet voor iemand die de VOG aanvraagt voor de functie van administratief medewerker. Als er sprake is van een strafbaar feit dat relevant is voor de functie, betekent dat niet dat de VOG altijd geweigerd wordt. Er vindt een belangenafweging plaats. Justis kijkt in ieder geval naar de hoeveelheid strafbare feiten, de strafrechtelijke afdoening daarvan, het tijdsverloop sinds het laatste strafbare feit en het belang dat de aanvrager heeft bij het verkrijgen van de VOG. De leeftijd van de aanvrager en de omstandigheden waaronder het strafbare feit is begaan, worden ook vaak meegewogen."
Toegevoegd op 24 december 2018 17:54: bron
Computoon
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Oke in mijn geval, ik was in 2009 als 18 jarige veroordeeld voor een overval met een mes. Inmiddels ben ik bijna 28 jaar oud en werk sinds me 19e levensjaar en dat doe ik nou nog steeds. Ik was in 2009 veroordeeld tot 14 maanden waarvan 6 voorwaardelijk. Hoe zit dat dan in mijn situatie?
TurfGraver
5 jaar geleden
Hoe relevant het voor de functie is en hoe er beoordeeld word kunnen wij onmogelijk hier bepalen.
De terugkijktermijn is in principe vier tot vijf jaar.
De terugkijktermijn betekent alleen dat er de laatste vijf jaren geen relevante overtredingen zijn begaan. Alleen de gegevens van kleine overtredingen verdwijnen na vijf jaar uit de documentatie mits er geen andere overtredingen meer plaats hebben gevonden.
Afhankelijk waarvoor een VOG aangevraagd wordt, kan deze termijn van vier á vijf jaar aanmerkelijk langer zijn.
Ook speelt de bewaartermijn van de gepleegde feiten een rol.
Stel iemand heeft een overval gepleegd, dan staan deze gegevens nog steeds tot op de dag van vandaag in de documentatie als de veroordeling negen jaar geleden heeft plaatsgevonden.
Iemand heeft bijvoorbeld vijftien jaar geleden een zedendelict gepleegd, dan zou dit delict niet boven water komen als men niet verder terugkeek dan vijf jaar. Deze gegevens blijven na de straf nog vijfenzestig jaar te zien.
Als de ex-overvaller gevangenisstraf opgelegd heeft gekregen blijven deze gegevens minstens twintig jaar te zien.Er zullen dus heel wat functies zijn waarvoor deze persoon geen VOG krijgt.
Niet alleen de terugkijkperiode speelt een rol ook de bewaartermijn heeft invloed.
https://01-strafrecht-advocaat.nl/hoe-lang-blijft-een-feit-op-het-strafblad-staan/
Vraag inzage in het uittreksel justitiële documentatie. U kunt ook verzoeken om informatie of, en zo ja aan wie, er het afgelopen jaar concrete justitiële gegevens zijn verstrekt.
https://01-strafrecht-advocaat.nl/kopie-strafblad-opvragen/

Toegevoegd op 24 december 2018 19:04: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Oke in mijn geval, ik was in 2009 als 18 jarige veroordeeld voor een overval met een mes. Inmiddels ben ik bijna 28 jaar oud en werk sinds me 19e levensjaar en dat doe ik nou nog steeds. Ik was in 2009 veroordeeld tot 14 maanden waarvan 6 voorwaardelijk. Hoe zit dat dan in mijn situatie?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@popeye, voorlopig kan ik alleen adviseren: vraag eerst inzage bij de Justitiële Informatiedienst.
U heeft het recht om te weten wat er in het uittreksel Justitiële Documentatie over u is opgenomen.
Bij ernstige misdrijven kan er soms wel tot 30 jaar of zelfs levenslang worden teruggekeken. Als de aard van het misdrijf geen potentieel gevaar vormt voor de belanghebbende van de VOG aanvraag (werkgever meestal) zal 5 jaar goed gedrag voldoende zijn. Als je bij de Nederlandse Bank wil werken kan het een probleem geven. In een snoepfabriek ben je veilig