wat zijn de consequenties als ik mij uit laat schrijven uit de GBA ivm wonen in het buitenland?

Stel ik kom na een paar jaar terug om weer in NL te wonen, is het dan een kwestie van "gewoon" weer inschrijven bij een gemeente? Wat zijn de gevolgen voor ziektekostenverzekering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Ik kan je nu al verzekeren dat je je dus NIET "gewoon" kunt inschrijven bij een gemeente, MITS je een adres hebt, waar je je dus kunt inschrijven. Heb je dit niet, dat ben je het haasje in dit land. (spreek uit eigen ervaring).

Indien je in het buitenland woont of gaat wonen, ben je niet meer verzekerd. Bij terugkomst in nederland dien je direct weer een zorgverzekering af te sluiten. Je kunt overigens bij veel zorgverzekeraars een internationale verzekering afsluiten, waardoor je in het buitenland wel weer verzekerd bent.

Ik vond onderstaande links wel informatief. Ik wil je op het hart drukken dat je een goede voorbereiding moet hebben, en een plek om te wonen.
http://www.rnw.nl/nederlands/article/goede-voorbereiding-ook-bij-terugkeer-het-halve-werk

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-remigratie-en-kan-ik-bij-remigreren-geholpen-worden.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus ik hoef niet ingeschreven te zijn in de GBA om toch een internationale verzekering af te sluiten bij een NL-se zorgverzekeraar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op de site van CVZ http://www.cvz.nl/verzekeringen/buitenland/buitenland.html voor alle voorwaarden. Je hoeft niet ingeschreven te zijn in de Nederlandse GBA om een internationale verzekering af te sluiten. Voor sommige landen, in sommige omstandigheden is het niet nodig om deze internationale verzekering af te sluiten, maar dat ligt aan het land en de voorwaarden van de zorgverzekering daar in combinatie met die van het CVZ.

Andere antwoorden (2)

Als u na een paar jaar in het buitenland vertoeft te hebben, weer in Nederland gaat wonen, dan kunt u zich gewoon weer inschrijven bij een gemeente.

Als u verhuist naar het buitenland kan dit gevolgen hebben voor uw ziektekostenverzekering. Of dit zo is wordt mede bepaald door het land waar u naar
verhuist en of u nog inkomen blijft ontvangen vanuit Nederland.

Zie de link voor een uitgebreide uitleg.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik woon zelf op de Antillen. Als je je wilt vestigen in het buitenland zul je je moeten uitschrijven in NL en weer inschrijven in je nieuwe woonplaats in het buitenland.
Ik moest overleggen: een Verklaring Omtrent Gedrag,uitschrijving uit het GBA,een geldig paspoort,een geldige geboorteakte(half jaar geldig),polis ziektekostenverzekering en als je gehuwd bent een geldige huwelijksakte.Boven de 18 moet je hier kunnen aantonen dat je een baan hebt of ongeveer 7500 euro op je rekening hebt.
Dit zal natuurlijk van land tot land verschillen.Als je bent ingeschreven in het land waar je gaat wonen kun je ook een ziektekostenverzekering afsluiten.
Succes!

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je je weer gaat vestigen in NL gaat de hele mallemolen weer inwerking maar dan andersom. Uitschrijven in het buitenland en in NL weer inschrijven. Dit heeft ons nooit problemen opgeleverd qua ziektekostenverzekering. Wij konden ons gewoon in Nederland weer inschrijven...en na 3 jaar weer uitschrijven want Nederland was het toch niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest alleen mijn paspoort en huurcontract meenemen. Dit ligt aan o.a. je nationaliteit. Zie:
http://gemeente.groningen.nl/verhuizen/immigratie-verhuizing-naar-nederland