Waarom mogen de getuigen van Jehovah ongestoord mensen lastig vallen met de boodschap dat homoseksualiteit verwerpelijk is?

Valt dat niet onder homofobie en homohaat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Angst en haat zijn niet strafbaar,
Erna55
8 jaar geleden
Wat bedoel je met: ongestoord mensen lastig vallen ? Voor zover ik weet bellen Jehova getuigen aan de deur. Het is aan jezelf of je met ze in gesprek wilt gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou ja, als ik bij jou aan de deur aanbel en vraag of je me misschien even oraal zou willen bevredigen is het ook maar een vraag waar je niet op in hoeft te gaan maar ik zou eerlijk gezegd niet van huis tot huis durven gaan om dat aan alle vrouwen die ik daar aantref te vragen (als hun man opendoet zou ik natuurlijk vragen of ze misschien hun vrouw even zouden willen halen omdat ik haar wil vragen of ze me misschien zou willen bevredigen). Maar goed, misschien zou ik zo nu en dan wel succes hebben, net als de getuigen van Jehovah, en iemand aantreffen die op mijn voorstel wil ingaan. Helaas zou het merendeel het wellicht aanvoelen als worden ze lastig gevallen, ook al hoeven ze er niet op in te gaan...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Snoeffie
Ik heb nog nooit meegemaakt dat Jehova Getuigen aan de deur meteen (of überhaupt) over homoseksualiteit beginnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Snoeffie, je vergelijkt appels met peren.
1. Je vraag gaat over het verkondigen van een mening, die men mag hebben.
2. Je uitgebreide reactie betreft het doen van onzedelijke voorstellen. Er wel of niet mee in gesprek gaan doet niet ter zake, het gaat om het ongevraagde en zeer onverwachte voorstel.
Een mening verkondigen is totaal iets anders dan ongewenste voorstellen doen. Dat laatste zou kunnen vallen onder seksuele intimidatie.

Het beste antwoord

Hoe het in Nederland gaat weet ik niet maar in België is elke meningsuiting een toegestane meningsuiting.
Je kan als belasterde pas gerechtelijke stappen nemen als je ten gevolge van een lasterlijke uitspraak in gerechtelijke vervolging wordt gesteld.

Dus Ja, er mag toch nog behoorlijk veel gezegd worden vooraleer je de spreekwoordelijke laster-stekker kan of mag uittrekken.

Wat het lastig vallen betreft.
Volgens mij staan er ook omgekeerd geen boetes op het vriendelijk, beleefd maar dringend verzoeken om jouw privacy te respecteren.

Je kan er een mooi, uniek en gepast frontpaneeltje van maken, toch?!

Wie weet tot welke lonende toestanden dat nog kan leiden.
Het leven beloont immers in verhouding tot onze reactie op hetgeen zich aandient.

Tracht voor jezelf uit te vissen welke acties jou dichter bij jouw ultieme doel brengen en welke jou daar in feite mijlenver van af kunnen brengen.
De Getuigen komen er vanzelf wel achter dat hun extreme kantjes hen uiteindelijk ook niet dichter bij hun Jehova brengen.

De waarheid (zoals zij hun leer verkondigen) ligt immers altijd op hetzelfde middelpunt van de, voor iedereen toegankelijke, middenweg ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

We hebben hier een vrijheid van meningsuiting. Als dit hun mening is, dan is dat maar zo. Jij hoeft het hier niet mee eens te zijn.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrijheid van meningsuiting is begrensd. Ik vind dit geen goed antwoord op de vraag.
Antoni
8 jaar geleden
Misschien heeft dit ook meer te maken met de vrijheid van godsdienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, de vraag ging in eerste instantie inderdaad alleen over het verkondigen van een mening.
De reactie later van Snoeffie betrof het doen van een oneerbaar of onzedelijk voorstel, waarvan men vooraf niet weet of het gewenst is. Men dient dus van ongewenst uit te gaan, gezien het absurde van de situatie.
Dat mogen ze niet.

Een mening verkondigen is 1 ding, maar mensen lastigvallen met je mening is al gauw waar de begrenzingen van die vrijheden gezocht moeten worden.

Overigens zijn het ook meerdere (religieuze) groeperingen die er dergelijke meningen op nahouden.

Het is een beetje jammer dat er niet zoiets bestaat als een "bel-niet-aan-register" maar afgezien van het feit dat Jehovah's Getuigen en sommige andere groeperingen ongewenst aan je deur kunnen verschijnen zijn er niet echt dingen die je tegen een dergelijke mening en het verkondigen daarvan kunt verrichten.

Hoewel het verkondigen van een mening vrij ver kan en mag gaan kun je m.i., althans in Nederland op zijn minst iets doen aan het ongewenst aan de deur langskomen, misschien in extreme vormen iets als aangifte wegens discrimineren / haatzaaien etc.

Kern van mijn antwoord zal dan toch moeten zijn dat groeperingen als deze geen speciale positie innemen, maar dat het in de praktijk lastig kan zijn om iets te doen aan (ongewenst) gedrag zoals je dat hier omschrijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is in feite niets aan de hand. Er wordt aangebeld, (daar is die deurbel voor) men doet open, men hoort een mening waar men niet in geïnteresseerd is. Dan zegt men goedendag en sluit de deur. That's all.