Kan de woningstichting dit van ons eisen ?

Wij zijn verhuisd en moesten nog het een en ander aan het huis doen o,a de keukenkastjes bijwerken die ik had geschilderd in een gele kleur 5 jaar geleden maar daar waar je de kastjes steeds vastpakt was de verf eraf en dat moesten we bijwerken.

die kleur hadden we niet meer en om die kleur erbij te krijgen is niet te doen dus hebben we met een kleur bijgewerkt waar ik nog een heel klen beetje van had die er goed bijkwam maar niet helemaal.

met de eindkeuring werd het niet goedgekeurd en moesten we de kastjes helemaal egaal gaan verven

ik had nog een beetje roomkleur van ons nieuwe huis staan en heb dus de bovenste kastjes egaal roomkleur geverfd

en weer was het niet goed , de onderste moesten nu ook geverfd worden want zo konden ze de woning toch niet verhuren en zo zou ik het toch ook niet accepteren!!

ik had de sleutel al ingeleverd maar dat was geen probleem ze zouden zorgen dat de achterdeur open was, toen we daar kwamen was die op slot en konden we weer onverrichte zaken weggaan

ik werd gebeld dat het toch moest gebeuren ondanks datwe de woning al niet meer huren vanaf 23 maart en dat ik ziek ben en mijn man ook de hele dag weer aan het werk is

als we de onderkastjes niet schilderen dan doen zij het en krijgen wij de rekening

Toegevoegd na 1 minuut:
alleen de bovenstekastjes moesten we doen en dat staat zwart op wit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal als er een nieuwe huurder inkomt,dan komt er ook een nieuw keukenblok in met keukenkastjes.
Dit is gewoon wat zoeken,,zodat hun er onderuit kunnen komen.
En zo zijn er meer ,,want ze weten niet waar ze op bezuinigen moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ze kunnen eisen dat de woning word opgeleverd in oorspronkelijke staat. Soms is dat absurd, ik ken een familie die al 20 jaar in een woning had gewoond en die eis bleef staan. Ze moesten o.a. tegeltjes vervangen die 20 jaar geleden in de mode waren (bruin!) maar al lang niet meer verkrijgbaar waren. Toen de corporatie sommige zaken afkeurde en het gingen aanpassen op kosten van de huurders werd hen echt een poot uitgedraaid.
Probeer zoveel mogelijk zelf te doen en als zij toch sommige zaken op jouw kosten willen doen vraag dan om een specificatie van de kosten. Succes!

Het beste antwoord

Wat de meestee vergeten is dat de eindschouwing dus is geweest en je zwart op wit alleen die kastjes hoefde te doen. Dat betekent dat de andere kastjes al goed gekeurd waren. Als er bij je zwart op wit niet gesproken wordt over dat het dezelfde kleur moet zijn of iets dat er op neer komt, heb je in principe voldaan aan hun eis en sta je heel sterk gezien het dus al de laatste schouwing was en alles wat niet op papier stond dus al was goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mokummer
dat heb je goed gezien dat er niet werd gesproken over de onderste kastjes en ik het zwart op wit heb staan en dat ik heb voldaan aan hun eis maar toch blijven ze maar drijgen en daar hou ik niet van dan ben ik geneigd het op de spits te drijven maar weet niet goed wat mijn rechten zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klik eens op de volgende link van het Juridisch loket. aar kun je gelijk chatten met het juridisch loket en zij kunnen je absoluut gelijk vertellen aan de hand van je eindschouwing formulier, wat je rechten en plichten zijn.
Vandaag kun je met ze chatten vanaf half 2 maar alle tijden staan er bij. https://chat.juridischloket.nl/chat/ Heel veel succes!

Andere antwoorden (7)

Je hebt bij het huren van de woning getekend dat je het huis in goede staat zult achterlaten als je het verlaat. Keuken kastjes schilder zul je dan wel moeten doen als je het zelf hebt geschilderd en dat dus niet goed hebt gedaan. Jij zou ook een huis niet accepteren als de verf van die kastjes af viel of in verschillende kleuren was
ronron1212
13 jaar geleden
Ja dat kunnen ze eisen, een huurwoning moet altijd in de oude staat weer worden opgeleverd. Soms is een verhuurder tolerant en mag het blijven zoals het is als de nieuwe huurder ermee instemt maar dat is lang niet overal zo.
Daar is niets tegen te doen en jullie zullen helaas weer aan de slag moeten of de rekening betalen als de verhuurder het doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat een huurwoning in de oude staat moet worden opgeleverd is al jaren niet meer zo.
Wél moet het netjes en allemaal heel zijn, dus kan de woningbouw vereniging zeker eisen deze kastjes te schilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nelly, dat ben ik niet met je eens, er is pas een kennis van mij verhuisd en die is 14 dagen bezig geweest om alles in de oude staat terug te brengen.
Ook had hij een garage gebouwd en hoewel de nieuwe huurder die graag wilde hebben kon hij hem toch afbreken.
Ook de oude keukenkastjes moesten terug geplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het nog even nagezocht.
Het is ook gedeeltelijk afhankelijk van welke datum het contract is.
In 2003 is er veel verandert namelijk.
Contracten uitgegeven ná 2003 hoeven een woning niet in oude staat op te leveren, als opschrift staat bij de woningbouw welke veranderingen je hebt gedaan, zijn deze veranderingen een verbetering dan mag je ze laten zitten. Dus bij het plaatsen van een garage moet je dit vast laten leggen bij de verhuurder, dan voorkom je dat je hem af moet breken. Bij contracten van voor 2003 ligt de bewijslast over de staat van de woning, als deze niet op papier staat bij de huurder.
Bij contracten na 2003 is dit andersom, de verhuurder moet dan kunnen bewijzen hoe de staat van de woning was toen verhuurder er in trok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de info, mijn kennis woonde er al 30 jaar dus daarom al die ellende zeker.
Ik weet ook dat de regel is dat je de woning in "oorspronkelijke" staat moet opleveren en in ieder geval in goede staat.

Ik dacht zelf echter dat beschadigingen in verf daar niet onder vallen. Je hoeft toch ook deuren en kozijnen niet bij te werken en vergeelde plekken waar een kast voor heeft gestaan? Daar zou ik het op proberen te gooien.

In principe zijn de keukenkastjes wel iets anders maar mogelijk heb je al een beetje een probleem omdat je die niet had mogen schilderen? Als dat wel mocht, dan geldt er vervolgens dat er met gebruik ALTIJD slijtplekjes komen. Dat was ook zo geweest.

Het is gewoon vervelend dat je er al uit bent en dat de zaak nu al zo moeilijk ligt. Ik zou zelf ook niet blij zijn met een half over geverfde keuken MAAR met een roefroef overgeschilderde keuken nog minder. Het is toch begrijpelijk dat je niet 3x gaat schuren, gronden lakken ed.

Heb je geen rechtsbijstandverzekering, of ken je iemand die er één heeft, kun je daar eens informeren wat je rechten zijn
13 jaar geleden
Ja alles weer in orde maken, zou je zelf ook eisen van iemand die jouw spullen heeft veranderd danwel vernield.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat kan.

je mag blij wezen dat ze geschilderde kastjes accepteren overigens.

de keukens die de woningbouw plaatsen hebben 1 kleur dus zal je dit ook in deze staat terug moeten brengen.
in eerste instantie zou je maar 1 rij hoeven schilderen om dat effect te bereiken (je had nog verf) maar als je er een andere kleur op doet zullen alle kastje dus moeten.

het is idd een optie om het te laten doen, maar hier krijg je de rekening van. de woningbouw gaat geen fouten op eigen kosten herstellen die een ander heeft veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de kunnen van je eisen dat je de woning in de oorspronkelijke staat herstelt.

En ik zou het ook maar doen, want het zou je anders nog veel geld kunnen kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap de min niet
vast iemand die het niet met de woningbouw eens is, maar zo werkt het helaas wel
dus +1!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja 150 euro
Het argument dat de woning in originele staat moet worden opgeleverd is achterhaalt. Dat hoeft écht niet meer.

Wel moet alles netjes en heel zijn en acceptabel, als jij alle plafonds zwart gemaakt hebt, kun je er wel op rekenen dat je dit moet aanpassen als je eruit gaat.

Omdat er zwart op wit staat dat alleen de bovenkastjes geschilderd hoeven te worden zou je denken dat dit voldoende is.
Maar een keuken in 2 kleuren geschilderd is natuurlijk geen gezicht, dat zal een nieuwe huurder nooit accepteren en dáár gaat het om.

Ben bang dat je of zelf moet gaan schilderen of moet betalen.