Wat voor concequenties als je iemand laat inschrijven op je adres?

Waar ben je verantwoordelijk voor, zijn er premies die verlaagd worden bij een koophuis? Ze kan wegens omstandigheden niet elders registeren.
De mevrouw heeft een Duits ID kaart. (geen Europees paspoort).
Wij hebben een koophuis. Mevrouw is eigenaar van een winkel in Nederland.
Haar dochter heeft een studio gehuurd, maar daar mag ze niet meerdere mensen op registeren. Wel mag ze daar enkele dagen per week logeren.
Verder logeert ze elders.
Mag ze gewoon registeren op een adres zonder dat ze er ook daadwerkelijk woont? Wat kunnen eventuele gevaren/concequenties zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
117.8K

Antwoorden (3)

Mijn ervaring is dat de belastingdienst 'geen postadres kent'. Ook al woont ze niet daadwerkelijk waar ze staat ingeschreven, de belasting ziet het registratie-adres als woonadres. Dat had in mijn geval destijds nogal gevolg voor mijn Voorlopige Teruggave; daarop werd een flink bedrag gekort. Het vervelende was, dat ik pas in augsustus bericht kreeg van deze wijziging, die volgens de belastingdienst in februari was ingegaan. Ik moest met terugwerkende kracht terugbetalen.

Ik weet niet hoe het zit met premies bij een koopwoning, maar als ik jou was zou ik me eerst héél goed laten inlichten. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Wat en waarover moest je dan terug betalen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet het niet meer precies. Fulltime baan, alleenstaande moeder - ik ontving als ik me goed herinner VT voor alle 'onderdelen'. Maar doordat ik iemand had toegestaan zich te laten inschrijven op mijn adres, ook al woonde die niet bij mij, concludeerde de belastingdienst dat ik niet langer alleen (in mijn eentje dus) een huishouding voerde en moest ik dat gedeelte terugbetalen.
fisbel
10 jaar geleden
U was dus in elk geval de alleenstaande ouderkorting kwijt.
En misschien ook de combinatiekorting.
.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij klopt dat, fisbel.
(ik weet het niet meer zeker omdat het al ruim 10 jaar geleden is)
U bent samen en u heeft een koopwoning.
De mevrouw kan zich zonder enige consequentie voor u en zo te zien ook voor haar bij u laten inschrijven. En een huur tot circa € 4500 valt onder de kamerverhuurvrijstelling en hoeft u niet op te geven. Voor eventuele toeslagen zijn er geen gevolgen en ook niet voor de gemeentelijke belastingen. Dus gewoon bij u laten inschrijven, u helpt er een medemens mee.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft niet eens huur te vragen of te krijgen.
Wij hebben een jaar lang iemand op ons adres als postadres ingeschreven.
Zij heeft zich dus niet bij de gemeente op ons adres als woonadres ingeschreven,
want ze was een jaar op wereldreis.

Koophuis, geen premies, geen toeslagen: geen consequenties.

Het enige is dat de afvalstoffenheffing voor 3 personen geheven werd, in plaats voor 2 personen. Dat was 30 euro meer per jaar en dat heeft zij gewoon betaald.

Dus in tegenstelling tot het eerdere antwoord, kijkt men bij de belastingdienst niet naar het postadres maar naar de inschrijving bij het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie).
Dus als je geen toeslagen hebt, geen uitkering, geen bijzondere omstandigheden, dan is er niets aan de hand.

Als je nu onzeker gemaakt bent, is het altijd verstandig om bij de bron ( de belastingdienst) deze vraag te stellen.