Wanneer kan politie ingrijpen wegens geluidsoverlast?

Ik ga een feestje geven met oud&nieuw, op mijn dakterras. Ik woon midden in de stad naast uitgaansgelegenheden. Ik ben niet bang dat mijn buren zullen klagen, dit zijn bijna allemaal studenten.

Ik heb een groot dakterras welke aan een zijde grenst aan een gebouw dat een verdieping meer telt. Achter dit gebouw ligt een straat en aan de overkant van deze straat wonen niet-studenten. Ik vraag mij af of ik bang moet zijn dat deze mensen politie zullen bellen vanwege geluidsoverlast. Ik vraag mij dus ook af wat er zou gebeuren mochten ze de politie bellen.

Toegevoegd na 1 uur:
misschien is het trouwens wel handig erbij te vermelden dat ik een professionele geluidsinstallatie gebruik en dat er minstens 60 man zullen komen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe een briefje in de bus bij de mensen waarvan je denkt dat ze last kunnen hebben van je feest. Als mensen op de hoogte zijn zullen ze niet zo snel de politie waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het is toch oud en nieuw? dan heb je de hele nacht vuurwerk? dus denk dat jou feest niet zo veel te horen is denk ik en het is oud&nieuw dat is maar 1 keer in het jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot hoe laat ga je door met het feest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5/6 uur

Antwoorden (5)

Als de politie langskomt (ze hebben het echter erg druk tijdens O&N, dus op basis van één simpel telefoontje zullen ze niet snel langskomen) zullen ze je vragen de muziek zachter te zetten, naar binnen te gaan, minder luid te spreken e.d. Mocht je je hier niet aanhouden dan zullen ze andere maatregelen nemen (proces verbaal verstoring openbare orde bijvoorbeeld). Ik neem aan dat je het niet zo ver laat komen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Indien het echt uit de hand loopt (levensbedreigende zaken = bijvoorbeeld ook flessen die naar beneden worden gegooid) dan zullen ze wel meteen ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie dient zich na een melding zich ervan te overtuigen dat de geluidsoverlast aanwezig is en of de mate van overlast zo groot is dat het hinderlijk is voor de omgeving, dit zal op oudejaarsavond dus een behoorlijk kabaal moeten zijn daar je dan ook het vuurwerk dat afgestoken wordt moet overstemmen.

Constateren de agenten dat er daadwerkelijk overlast is zullen ze de eigenaar / huurder van het betreffende perceel er op aan spreken en verzoeken de overlast op te heffen, wordt hier geen gevolg aan gegeven of constateren de agenten tijdens een hercontrole dat er weer overlast is kunnen ze overgaan tot inbeslagname van de apparatuur die (mede) de overlast veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat ze bellen voor overlast sowieso vanwege vuurwerk zit hoop illegale tusssen en mensen feesten zelf ook tot laat maar je moet het wel heeel bont maken wil je de politie laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de APV staan een aantal bepalingen voor feesten en het gebruik van geluidsinstallaties. Mischien is het eenvoudiger om te kijken onder wat voor voorwaarden je gewoon een vergunning kan krijgen. Bij herhaaldelijke overlast en gegeven waarschuwingen kan de politie optreden. Dwz 1e waarschuwing, 2e waarschuwing, 3e maal een eventuele inbeslagname van de geluidsapparatuur en bijbehorende boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor 1, 2, 3.
De politie kan wel degelijk ingrijpen maar je kunt het ook anders aanpakken. doe bij de "overburen" een briefje in de bus met de mededeling dat je een feest gaat geven en dat je hoopt dat zij er niet teveel last van hebben. Dat doet het bij ons in de buurt meestal erg goed. Geef aan dat het eenmalig zal zijn en dat je toch na een bepaalde tijd het geluid zachter zal zetten. Je moet nl. ook aan de kleine kinderen denken die dan niet kunnen slapen, alvast veel plezier.