Moet Mediamarkt mij van tevoren informeren als ik moet bijbetalen voor een reparatie?

Via de reparatiestatus van MediaMarkt kan ik zien welke stappen er zijn omtrent reparatie van mijn product. Ik zie dat hij al op het servicecentrum terug is en nu alleen nog naar de winkel moet worden vervoerd. Kan ik nu achteraf alsnog een rekening krijgen tgv deze reparatie of had men dit van tevoren moeten melden? En als ze me toch willen laten betalen, sta ik dan in mijn recht als ik zeg dat ik dat niet wil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je product nog binnen de garantieperiode valt, dan hadden ze je moeten melden dat dit erbuiten viel, was je product al buiten de garantie, dan had je kunnen weten dat je hiervoor moet betalen. In het eerste geval kun je dus bezwaar maken tegen de betaling, in het tweede geval is dit zinloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien handig als ik dat erbij vermeld had ja *oeps*. Ik had het product net 1,5 maand, dus binnen de garantieperiode.
Anders had ik hem hoogstwaarschijnlijk niet ter reparatie opgestuurd gezien de prijsverhoudingen.
Dank je voor je antwoord in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ALS er kosten zijn, melden ze dat vooraf. Daar kun je vanuit gaan. Ik kwam er een week na aankoop van een nieuw objectief achter dat er een krasje op de lens zat. Ik heb hem daar ingeleverd en ik kreeg na even overleggen gelijk een nieuwe mee. Ze bood zelfs aan mijn hele camera zonder bijkomende kosten ook gelijk te vervangen omdat het een bundel was, maar dat hoefde niet.

Antwoorden (3)

Je hebt recht op een deugdelijk product als je dat koopt. Als het binnen de normale verwachte gebruiksduur stuk gaat, dan heb jij recht op gratis reparatie. Ik begrijp dat dit het geval is, maar als het product stuk is gegaan door onzorgvuldig gebruik, of door eigen schuld, dan heb je geen recht op gratis reparatie. Ik ga ervan uit dat dit niet door eigen schuld stuk is gegaan. In dat geval mag je als er kosten voor de reparatie worden gerekend de koop ontbinden en heb je recht op je geld terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat begrijp ik inderdaad. Waar het mij vooral om ging was dus de vraag of ze dit van tevoren moeten melden ipv dat ze me dit onder mijn neus schuiven als ik de camera op kom halen. Vanuit de reparatie-status staat te lezen dat de fabrikant bij 'buiten garantie' een prijsopgave aan MM verstuurt en daarná de camera naar MM zal versturen. Er staat echter niet bij dat MM in dit geval eerst contact met me zal opnemen. Hoewel dat voor mij wel logisch zou klinken/zijn, staat het niet zwart op wit. Mijn vraag is dus vooral of ik vóór reparatie hiervan op de hoogte gebracht zou moeten worden, of dat MM zich het recht voorbehoudt 'ja' te zeggen tegen een dergelijke reparatie en mij achteraf dan alsnog die rekening presenteert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook binnen de garantie, zal Mediamarkt je informeren als er kosten bijkomen.
MediaMarkt heeft je (als het goed is) al geïnformeerd toen je het product ter reparatie aanbood. Dat kan door middel van een bord met de voorwaarden bij een balie waar je het product ter reparatie aanbood of met algemene voorwaarden waarvan je kon kennis nemen voordat je het product ter reparatie aanbood. De reparatievoorwaarden kunnen ook in de algemene voorwaarden hebben gestaan waarvan je hebt kennis kunnen nemen voor je het product kocht. Vaak staan ze ook nog op de achterkant van de rekening.

Uit de verkoop-/ reparatievoorwaarden van MediaMarkt:

"Moet ik reparatiekosten betalen na de garantieperiode?
Wanneer uw product gerepareerd wordt buiten de garantie en het product is al een langere tijd in gebruik (na het tweede jaar), dan is het redelijk dat u een deel van de reparatiekosten betaalt. Bijvoorbeeld wanneer de levensduur van het product door de reparatie wordt verlengd.
Wanneer u wilt dat Media Markt (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet u kunnen aantonen dat er sprake is van het vroegtijdig optreden van het gebrek. U dient aan te tonen dat het gebrek te wijten is aan het product, dat het product normaal gebruikt is en u het gebrek nog niet hoefde te verwachten.
Defecten veroorzaakt door onheil van buitenaf, normale slijtage of achterstallig onderhoud leiden nooit tot non-conformiteit. "

"Moet ik betalen voor mijn reparatie?
Wanneer het product al een langere tijd (A) in uw bezit is, dan is het redelijk dat u een gedeelte meebetaalt (B) aan de reparatiekosten. Indien wij door herstel de levensduur van het product kunnen verlengen, dan is het ook redelijk is dat u een gedeelte meebetaalt aan de reparatiekosten(C). Daar bent u wettelijk voor beschermd.

A. Langere tijd = langer dan 2 jaar.
B. Reparatiekosten worden naar rato van de levensduur berekend.
C. Normale slijtage dient de klant altijd zelf te betalen, zoal harddisk, koolborstels, laserunits en alle andere mechanische onderdelen. "

Als de reparatie correct is uitgevoerd en de reparatiekosten in overeenstemming zijn met deze (naar mijn mening redelijke) voorwaarden kun je niet weigeren ze te betalen. Doe je dat toch, dan kan MediaMarkt het artikel achterhouden totdat je ze betaalt (los van eventuele andere maatregelen.)
De reparatie zou gratis moeten zijn als het product niet ouder dan 2 jaar is. Als het product ouder is dan 2 jaar en je vindt dat MediaMarkt de reparatie zou moeten betalen dan moet je met 'bewijzen' hiervoor komen. Zie de voorwaarden.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dit heb ik gelezen, maar dit is niet mijn vraag. Ik vraag niet of ik moet betalen, maar of ze een niet-gedekte reparatie kunnen laten uitvoeren zonder mij van tevoren op de hoogte te brengen en dus achteraf de nota kunnen presenteren en ik daar niet meer onderuit kan.
Computoon
10 jaar geleden
Dat kun je uit de voorwaarden afleiden. Ja, dat kan dus. Het ter reparatie aanbieden van het product betekent namelijk dat je instemt met de reparatieregels van hen, waarvan je kennis had kunnen nemen. Als je beslist niet zou willen betalen voor de reparatie (terwijl het product ouder is dan 2 jaar), omdat je vindt dat de 'schuld' bij MediaMarkt ligt, dan zou je dit het beste vantevoren (en ondersteund door bewijs) kunnen zeggen, om discussie achteraf over de kostenverdeling te vermijden. In de algemene voorwaarden staat niet dat je vooraf een prijsopgave van de reparatie kunt krijgen, maar vragen staat uiteraard vrij. Of je daar veel aan hebt, is de vraag want om zo'n opgave te kunnen doen, moet eerst de oorzaak van het manco worden onderzocht en dat kost natuurlijk ook geld. Maar goed, dat was de vraag niet.
Zonder afspraken vooraf mogen ze je nooit achteraf kosten laten berekenen.

Dat mag niet als het product stuk gaat in de garantie buiten jouw schuld maar ook na de garantieperiode moeten er goede afspraken zijn gemaakt. Het kan zijn dat ze niet weten wat de kosten zijn maar dan moeten ze dat zeggen en eerst het apparaat bekijken en jou bellen met de kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee, dat is helder. Dan ga ik er maar vanuit dat het kosteloos is gerepareerd, ik heb geen tegenbericht ontvangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk is dat zo! Ze hadden ook al van tevoren kunnen zien of het niet gedekt zou zijn (in principe alleen als je het apparaat duidelijk hebt laten vallen!).