Hoelang dient een postbedrijf de handtekening van een aangetekende verzending te bewaren?

Ik heb iets waardevols aangetekend laten verzenden naar mijn huisadres. Maar ups heeft de envelop gewoon door de brievenbus gegooid. Nu wil ik graag het geld terug wat ik voor de aangetekende verzending heb betaald. Maar er wordt moeilijk gedaan...
Wat zijn de wettelijke regels hiervoor? Zij moeten toch een handtekening kunnen overleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ik heb de site van UPS bekeken. Daar staan drie opties voor afleveringsbevestiging:

"
* Afleveringsbevestiging: UPS biedt een bevestiging van aflevering zonder de handtekening van de ontvanger.
* Handtekening Vereist: UPS vraagt de handtekening van de ontvanger en zendt u een afdruk hiervan. U kunt de handtekening van de ontvanger ook online bekijken.
* Handtekening van volwassene vereist: UPS vraagt de handtekening van een volwassen ontvanger en zendt u een afdruk hiervan. U kunt de handtekening van de volwassen ontvanger ook online bekijken. "

"Om online handtekeningen te kunnen bekijken moet u zich eerst registreren voor UPS Signature Tracking™."

De klant van UPS is degene die de opdracht heeft gegeven aan UPS om een bepaald product te verzenden. Jij bent de klant van het bedrijf waar je het product hebt gekocht.

Nu kunnen er twee dingen gebeurd zijn:
- Het bedrijf dat aan UPS de opdracht heeft gegeven een bepaald product naar jou te sturen, heeft dit niet gedaan met de optie 'handtekening vereist' (hoewel je daar wel om gevraagd hebt en er ook voor betaald hebt.) In dat geval is je leverancier nalatig geweest en kun je bij hem terecht om het bedrag voor deze service terug te vragen.

- Het bedrijf dat aan UPS de opdracht heeft gegeven een bepaald product naar jou te sturen, heeft dit gedaan met de optie 'handtekening vereist'. De chauffeur van UPS is desondanks nalatig geweest en heeft het product zo in de brievenbus gegooid. Als jij dit kunt aantonen kun je bij je leverancier terecht om het bedrag voor deze service terug te vragen. En je leverancier kan weer bij UPS terecht omdat UPS in dat geval de opdracht niet correct heeft uitgevoerd.

Verschillend expediteurs laten de ontvangers van pakketten altijd tekenen voor ontvangs, op een handscanner van de chauffeur. (DPD doet dat bijvoorbeeld.) Die handtekening kun je dan online oproepen, als je het pakketnummer weet.
Computoon
10 jaar geleden
UPS is geen postbedrijf en kan als zodanig niets aangetekend verzenden, de wettelijke regeling omtrent aangetekende post gaat in deze dus ook niet op.

Uw verzending valt dus gewoon onder de vervoerscondities beroepsgoederen vervoer.

Het pakket is afgeleverd zoals u zelf omschrijft alleen is er geen handtekening voor ontvangst, in principe is dus ook voldaan aan de regels omtrent beroepsgoederenvervoer, u kunt trachten een gedeelte van de somma terug te krijgen maar geef je weinig kans.